imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2019, na een wereldreis van ruim 8 jaar weer naar 'huis' via de atlantische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.
Monique heeft zijn/haar biografie nog niet ingesteld

Reizen in het land van de Tatami, Onigiri, Shinkansen & Ryokan (laatste deel)

Het laatste deel van onze reis speelt zich af op Kyushu. We razen weer met enorme Shinkansensnelheden richting zuiden. Halverwege Kyushu remt de Shinkansen af en gaat langzamer verder. Wij denken dat het te maken heeft met aardbeving die niet zo lang geleden heeft plaatsgevonden op Kyushu. Als we kijken zien we ook vele huizen met blauwe dekzeilen over hun dak. In de buurt van Mount Aso.

Lekker treinen met zijn allenJapan is een heel langgerekt land, waardoor er best veel verschil in temperatuur is. In Hokkaido waren we eigenlijk een beetje  te dun gekleed. Hier op Kyushu is  de temperatuur prima. Alleen de weergoden hebben het minder met ons voor. Er wordt de hele dag regen voorspeld. Ja wat zullen we dan gaan doen? Een bezoek aan de 'onsen' staat nog op ons verlanglijstje. We informeren aan de receptie van het hotel. We merken dat verder weg bij de grote steden, de mensen minder goed Engels spreken. Minder plattegronden in het Engels en ook de bewegwijzering wordt anders. Maar we komen eruit en stappen in een taxi die ons naar de onsen brengt. Bijna iedereen in Japan gaat regelmatig naar de onsen. Een onsen is een soort van public bad, in de buurt van een geiser of een natuurlijke bron. Het schijnt goed voor je huid en je gezondheid te zijn. Ook het nemen van een bad gebeurd met rituelen. Gelukkig ben ik er al een paar keer geweest en weet hoe het weekt. De mannen en de vrouwen badderen gescheiden. We voelen ons helemaal schoon en fris als we uitgebadderd zijn.enthousiaste suporters bij baseball

Voor de volgende dag was er geen regen voorspeld maar het ziet er toch een beetje 'drizzelig' uit. Er is een spoorlijntje naar het zuiden. De kust daar is prachtig, dus we treinen weer een dagje. We hebben zoveel geluk, als het treintje het station komt binnenrollen blijkt het een heel bijzondere trein te zijn. Helemaal van hout. De Umisachi Yamasachi. Hij rijdt maar 1 x op die dag, dus we hebben echt mazzel.
De stewardessen komen komen langs met koffie en andere verfrissingen. We maken foto's met speciale conductricehoedjes en machinistpetjes op. Er zit zelfs een crew aan boord van een reisprogramma uit Hong Kong die ons interviewt. Kortom we genieten van de Speciale treintjeambiance, maar vooral van de prachtige omgeving. Onderweg wordt nog een stop gemaakt waar we lokale lekkernijen kunnen kopen en op de foto mogen met een soort van oud-Japanse krijgers. We hebben (weer) een top dag!

Verkoopstertje bij baseballAan alles komt een eind dus ook aan ons verblijf in Japan. We vliegen terug naar Kuala Lumpur vanuit Fukuoka, de hoofdstad van Kyushu. We hebben nog 1 ding op het lijstje staan, wat we nog willen doen......
Een Japanse Baseball wedstrijd bijwonen! En ook dat lukt. Op dinsdagavond speelt de baseball club van Fukuoka, de Fukuoka Hawks thuis. Het is een spektakel! Niet te beschrijven zo leuk! Met veel aanmoedigen, zingen en een ritueel met ballonnen in de 7e inning. Het is echt helemaal te gek. Moet iedereen doen die naar Japan gaat! De overwinning wordt gevierd met vuurwerk in het prachtige stadion. Een geweldige afsluiting van een geweldige vakantie.

We eten nog een hapje bij een van de foodstalls en proosten een laatste keer op deze supervakantie in dit bijzondere land. Japan is echt geweldig! Sjaak en Anja het was super gezellig met jullie!

1627 Hits
0 reacties

Reizen in het land van Tatami, Onigiri, Shinkansen & Ryokan (deel 4)

Het ritje met de cable car van Koyasan weer naar 'beneden' blijft een feestje! Het is zo steil! We vervolgen onze origami kraanvogelsweg weer naar Osaka waar we onze bagage weer uit de lockers halen. Handig deze enorme lockers waar je grote stukken in kan bewaren. Scheelt een heleboel gesjouw. We hoppen weer op de Shinkansen voor een 'klein stukje' naar Hiroshima.

Verleden week zagen we nog beelden van Hiroshima omdat de G7 daar werd gehouden. En nu staan we er zelf!
We wandelen door het Peace Park en beginnen met het museum. Het geeft een goed beeld van  de afschuwelijke gebeurtenis in 1945. De atoombom die op deze stad is gegooid. Om niet teveel te hoeven missen wandelen we door het museum met een audio apparaatje. Het is eigenlijk zo afschuwelijk wat mensen elkaar aan kunnen doen! Onvoorstelbaar! Een horloge dat precies stil is blijven staan om 08.15, toen de bom Japanse Lockersviel. Kledingstukken en allerlei attributen waaraan men dacht te herleiden dat deze van hun geliefden waren. Van veel mensen is niet meer terug gevonden.
Indrukwekkend is het verhaal van Sadako Sasaki. Zij had de ramp overleefd maar overleed op 25 oktober 1955 op 11 jarige leeftijd aan leukemie door de straling. Zij had de hoop dat als ze 1000 origami kraanvogels zou vouwen, ze niet zou overlijden. Helaas heeft ze dit aantal niet gehaald. Er is een monument voor haar opgericht. Duizenden kinderen vouwen nog steeds kraanvogels om deze te brengen of op te sturen naar Hiroshima. Wij waren getuige van een groep schoolkinderen die een toespraak hielden, een mooi lied zongen en vervolgens ceremonieel een hele grote sliert met kraanvogels naar het monument brachten. Kippenvel.....
Het park is mooi aangelegd met als eye catcher de A-bomb dome. Dit is het enige gebouw wat is blijven staan Adomeen doet herinneren aan die verschrikkelijke dag, 6 augustus '45. Het lijkt wel of iedereen die door het park loopt nóg stiller is dan normaal.

Hiroshima is tegenwoordig een moderne stad. Met prachtige winkels en leuke restaurantjes. Het lukt ons trouwens om een hele hippe kroeg te vinden met een terras. Okonomiyaki (Japanse pannekoek) is trouwens een gerecht uit deze streek. Dus dat staat op het menu voor diner. We Horlogekruipen onder een gordijntje door in een klein restaurantje met een soort van kleuterstoeltjes. Vinden wij...,. Japanners zijn gewoon wat kleiner uitgevallen dan wij westerlingen. Ook hier hebben we weer het gevoel dat we wat langer hadden willen blijven. Maar wij Shinkansen addicts hebben bedacht dat we ook het zuiden van Japan willen zien. Dus op naar Kagoshima!
1911 Hits
0 reacties

Reizen in het land van de Tatami, Onigiri, Shinkansen & Ryokan (deel 3)

We hebben al heel wat kilometers in de benen en die voelen ook best stram aan. Eigenlijk hebben we wel zin in een rustig(er) dagje. We zijn alle vier zeer onder de indruk en eigenlijk wel dol op de Shinkansen. Paul komt met het lumineuze idee om naar Hokkaido te gaan, Hotel Jokurahet meest noordelijke eiland van Japan. We hebben eigenlijk mazzel want het traject naar Hokkaido is net pas geopend. In maart dit jaar! De Shinkansen rijdt tot Hakodate, een vriendelijke havenplaats. Eigenlijk voelt het wel een beetje bespottelijk om 8 a 9 uur voor de lol in de trein te gaan zitten. Maar het zijn zulke mooie treinen en ze gaan zo hard! En we hebben natuurlijk de Japan Railpass! Jammer dat een groot gedeelte van de route ondergronds is of door tunnels, zodat we niet de hele tijd kunnen genieten van het mooie landschap. We gaan door een tunnel van wel 58 km, een groot gedeelte ligt onder water, deze tunnel verbind Honshu met Hokkaido. Toevallig lezen we die week in de krant Paul en zijn kacheltjedat dit niet meer de langste tunnel ter wereld is. De Japanners moeten het stokje overdragen aan de Zwitsers vanwege de nieuwe Gotthardtunnel.

Ochtend ceremonie koyasanEigenlijk is het jammer dat we maar 1 nachtje in Hakodate blijven... We hebben zo'n geweldig pensionnetje gevonden! Eén van de leukste overnachtingen die we hebben gemaakt. De eigenaren van Hotel Jokura zijn zo gastvrij! Bij het inchecken moeten onze namen spellen. Later blijkt dat we allemaal een set chopsticks krijgen met onze namen erop met een leuke foto erbij. De kamers zijn prima. We voelen ons er helemaal thuis, niet in de laatste plaats omdat ze er een houtkacheltje hebben staan die we in Harlingen ook hadden! Good old times! We worden met de auto bij een sushi restaurant afgezet nadat onze host ons eerst de highlights van Hakodate heeft laten zien. We genieten van de sushi's die op een lopend bandje voorbij komen. Als we sake bestellen wordt er een ritueel opgevoerd waarbij er hard wordt geroepen! Haha.... heel grappig. We bestellen er 'voor de lol' nog één!
Na een heerlijk Japans ontbijt mmmmmm ..... in het hotelletje lopen we weer langs de haven naar het station. Cable car bij koyasanEcht jammer dat we hier niet langer konden blijven. Maar we hebben de volgende nacht de enige overnachting die we lang vooraf geboekt hebben!

En deze is bij de monniken op Koyasan. Koyasan is een berg in de prefecture Eten bij de monniken(provincie) Wakayama. Via Osaka (waar we onze bagage in een locker stoppen) nemen we het boemeltje naar Koyasan. Het laatste stukje gaat met een heel steil kabelbaantje. Op Mount Koya staan meer dan honderd tempels (vroeger nog veel meer). Het is een bijzondere plek waar je de mogelijk hebt om in een tempel te overnachten. Vanzelfsprekend weer op de traditionele manier (tatami & futon) met uitzicht op een mooie tuin. We wandelen over de begraafplaats De grootste begraafplaats van japanOkunoin, het is de grootste begraafplaats van Japan en heel bijzonder als je hier wordt begraven. Boven dien is hier het mausoleum van Kukai, de stichter van het Shingon Buddhisme.  's Avonds na het eten lopen we er nog een keer heen. Dan is het zo mooi verlicht. Voor het avondeten verkleden we ons in een jukata (katoenen kimono) en proberen zo goed en kwaad als het gaat op de tatami onze overheerlijk vegetarische maaltijd te eten. Je moet er wel wat voor over hebben, beetje kramp in je benen, maar het is wel heel bijzonder! We zijn helemaal zen! Heel vroeg de volgende ochtend wonen we het ochtendceremonie bij. Het voelt zo ver weg van onze westerse wereld. Het is echt een aanrader mocht je ooit de plannen hebben om naar Japan te gaan.

1673 Hits
0 reacties

Reizen in het land van de Tatami, Onigiri, Shinkansen & Ryokan (deel 2)

We verlaten de miljoenenstad Tokyo en verruilen de drukke omgeving voor prachtige natuur. We moeten we Hertjes van Naraeen poosje reizen met diverse treinen en het laatste stukje met de bus. Maar we zijn in het bezit van een Japan Railpass en kunnen met deze kaart op al het JR openbaar vervoer inclusief de Shinkansen die met 300 KM door Japan

Pas op voor berenDe Kiso Vallei is prachtig, het ligt in de Japanse Alpen overal waar je kijkt is het groen. De lokale bus brengt ons het laatste stukje naar Magome waar we een Minshuku (Japanse herberg) hebben geboekt. Magome evenals Tsumago zijn oude poststadjes. In het Edo tijdperk was Nakasendo de oude verbindingsweg tussen Edo en Kyoto. De stadjes fungeerden als pleister
plaatsen voor vermoeide reizigers. Het oorspronkelijke karakter is goed bewaard gebleven!
We slapen weer op een tatami. Er liggen yukata's (katoenen kimono's) voor ons klaar. Heerlijk om die aan te trekken na een verkwikkende douche. We wandelen door het dorp met uitzicht op de bergen en verkennen alvast waar de route begint die we morgen gaan lopen.
Om half 7 staat er een verrukkelijk Japans dinner voor ons klaar. Een blad met allemaal kleine bakjes en schaaltjes met de heerlijkste hapjes erop. We houden onze uitspraak:" Je eet je stokjes erbij op", er maar in.

Na een uitgebreid Japans ontbijt hiken we van Magome naar Tsumago. Een afwisselende trail met op vele Bijbeppen met Naruse sanplekken een bel. Deze is om de beren af te schrikken. Je zou er maar een vinden op je pad! Halverwege is er een rustplaats. Een zeer vriendelijke Japanner voorziet iedereen die hier wandelt van thee met wat lekkers. Je mag iets doneren maar het is niet verplicht. Wij hebben gelukkig flink wat Hollandse souvenirs mee. Waar we vele Japanners blij mee maken! Hij is blij met zijn Delfsblauwe klompjes (made in China).
Tsumago is toeristisch maar op een leuke manier. De Japanse schoolkinderen in uniform kom je echt overal tegen.

Lijkt wel dagboek van een geishaEn zeker in Kyoto, onze volgende stad op het programma. Voor de 1e avond heb ik gelijk een afspraak kunnen maken met Naruse-San, een oud collega van het Okura, die ondertussen general manager is van Okura Kyoto. Tegenwoordig een druk bezet man. Dus ik ben heel blij dat het op zo korte termijn gelukt is hem te zien. Met Japanners erbij kom je toch in andere restaurants terecht. We eten heerlijke sashimi en andere delicatessen, drinken sake en proberen ook nu de verloren jaren een beetje bij te praten.
Voor Kyoto hebben we 4 dagen ingepland. Uiteindelijk boeken we nog een nachtje bij omdat er zóveel te zien is hier. Bovendien doen we ook het uitstapje naar Nara vanuit Kyoto. Bij de Airbnb die we hebben geboekt hebben we fietsen! Kyoto is prachtig om met de fiets te doen. Het is vlak, ligt tussen de bergen in en de afstanden zijn niet al te groot, maar wel te groot om wandelend te doen.
In Kyoto staan zoveel tempels, velen staan op de lijst van UNESCO. We kiezen Dagje met aurynde must-sees en vergapen ons oa. aan de prachtige bouwwerken. Ginjakuji en de Kingakuji tempel ( zilveren en de gouden tempel). Een bezoekje aan Gion, het Geisha district. Met Auryn, een zoon van goede vrienden die in Osaka studeert, gaan we naar de Fusimi Inari tempel ( bekend uit de film Half opgegeten kaart'Dagboek van een Geisha') en het bamboebos. Kyoto is echt prachtig. We hadden hier wel 2 weken kunnen blijven......

Nara is niet al te ver van Kyoto en makkelijk op 1 dag te doen (nou ja, je moet wel een keuze maken van wat je wil zien)! We besluiten het grootste houten bouwwerk ter wereld te bekijken, de hal van de grote bronzen Buddha ( Todai Ji temple met de Daibutsuden). Het bijzondere van Nara is dat er overal hertjes Grootste houten bouwwerklopen en ze zijn vaak zo tam. Je kan op verschillende plekken speciale hertenkoekjes kopen. En dat weten ze meteen... Ze komen direct achter je aan om je er vanaf te helpen. Paul let een momentje niet op en een hert heeft zijn plattegrond in zijn bek! Het lukt ons om de plattegrond terug te pakken maar er is wel een stuk uit! Voordat we de trein weer terug nemen doen we nog een sakeproeverij. We wisten niet dat er zoveel verschillende smaken sake waren. Zelfs een sparkling variant. Wij hadden iets te vieren op 28 mei (5 jaar onderweg) en zijn door Sjaak en Anja getrakteerd op wel heel bijzonder Japans eten!
1973 Hits
0 reacties

Reizen in het land van de Tatami, Onigiri, Shinkansen & Ryokan (deel 1)

Een reis waar we al zo lang naar uit keken. En dan is het opeens zover! De Full Circle dobbert in de haven Met Sjakie en Anja in de treinLangkawi en wij pakken onze rugzak/roltas. Die heb je wel nodig in Japan. Het stikt er van de stations (eki), niet altijd met een lift of roltrap. Dus heb je dan een onhandige koffer bij je, dan sjouw je je rot op al die trappen! De periode van onze reis plannen we rondom de conferentie van Sjaak die voor zijn werk in Tokyo moet zijn. Sjaak en Anja zijn één van onze topboekers. Leuk om eens op een hele ander manier met hun te reizen vooral in dit bijzondere land.

Via Airbnb boeken vinden we betaalbare accommodatie buiten het centrum van Tokyo. Het is even reizen maar dan kunnen we meteen wennen aan het subway- en treinsysteem. Alles zo efficiënt geregeld en alles op tijd, echt op de seconde! Meteen maar beginnen met de Japanse manier van slapen, op de tatami (prachtige rieten vloermatten), daarop een futon, een soort van matrasje met een dekbedjeCandie en de chef. Japanners wonen niet groot. Het grootste gedeelte van Japan is bergachtig. Dus zijn er op vele vlakke stukken enorme steden gebouwd. Met wederom zeer efficiënt ingerichte huisjes. Het is allemaal wat kleiner dan we gewend zijn. Af en toe hebben we het gevoel van een olifant in een porseleinkast!

Seyasan Verrassend genoeg ontmoeten we een oud-collega van mij uit mijn Okura-tijd. Seya-San heeft een dagje vrij voor ons gemaakt en is onze gids! We zien een bruidspaar bij de Meji shrine, hippe jongelui bij Harajuku en een prachtige tempel in een leuke buurt (Asakusa). Het is zo'n 20 jaar geleden dat ik Seya voor het laatst heb gezien. Genoeg om over bij te kletsen. We eten een heerlijke lunch en na een biertje in de buurt van het oudste pretpark middenin Tokyo nemen we weer afscheid.

Met Candie (ook een oud collega) zwerven we de volgende dag door Tokyo. Indrukwekkend is de Hibiya crossing. De drukste oversteekplaats ter wereld. Geweldig gezicht als iedereen tegelijkertijd gaat lopen! Met de enorme video schermen en de neon reklame heb je wel het gevoel 'ik ben in Tokyo'!!! Hachiko is een hond die iedere dag zijn baasje van het station haalde. 10 jaar lang nadat zijn baasje was overleden, totdat de hond zelf overleed, zat hij iedere dag op hem te wachten bij het station. Er schijnt ook een film over te zijn gemaakt. Voor deze trouwe 4 voeter is een standbeeld opgericht! Ook van Candie nemen we weer afscheid nadat we in een Sushi eten op de vismarktsuperleuk restaurantje heerlijk hebben gegeten.

Onze laatste Tokyo-dag spenderen we op de beroemde Tsukiji vismarkt. Die moet je hebben gezien! We hebben mazzel want eind van dit jaar gaat de vismarkt verhuizen naar een andere lokatie in de Bay of Tokyo! Je kijkt je ogen uit hier. We sluiten rond 11 uur ons bezoek af met een heerlijk sushi ontbijt en voor dat we er erg in hebben staat er een biertje naast! Het is lekker, je eet er bijna je stokjes bij op!
1782 Hits

5 jaar op de FULL CIRCLE

We vieren vandaag een feestje. Je moet alles in het leven aangrijpen om een feestje van te maken! Ons feestje vieren we trouwens op een hele bijzondere plek! In Kyoto de oude hoofdstad van Japan! Bovendien zijn we in het gezelschap van hele goede vrienden! Wat hebben we dan te vieren? En hoe komen we in Japan?

Het is vandaag precies 5 jaar geleden dat we uit de Zuiderhaven van Harlingen wegvoeren met de Full Circle. In de regen, uitgezwaaid door vele vrienden en familie! Een memorabel moment! Ons avontuur tegemoet varend. Wat zou de toekomst ons brengen?

Nu 5 jaar verder zeggen we volmondig dat we de juiste keuze hebben gemaakt! We genieten nog steeds van ons varende leven. De wereld is zo mooi en er is (nog steeds) zoveel te ontdekken en te zien. Zoveel verschillende mensen uit zoveel verschillende culturen. Ieder met hun eigen verhaal. We hebben mooie vriendschappen gesloten onderweg.

imageOndertussen zijn we zo'n beetje 3/4 rond. In 2018 plannen we weer om in de Carieb aan te komen. Dan zijn we rond! Wat dan de plannen gaan worden weten we nog niet. Naar Nederland terug? Een tijd in de Carieb blijven? De kust bij Zuid en Midden Amerika ontdekken? Of nog een rondje? Geen idee! Zolang we gasten kunnen interesseren om mee te varen kunnen we door blijven varen.... Dus zeg het voort! En blijf reclame voor ons maken!

Maar wat doen we in Japan? Zoals vele weten heb ik een bijzondere band met Japan. Ik ben er in het verleden regelmatig geweest! Dit land heeft mijn hart geraakt en gestolen! In eerste instantie hadden we het plan opgevat om met de boot naar Japan te gaan. Maar door de grote afstanden, de tyfonen en de tsunami's, hebben we dat plan letterlijk laten varen.

Nu we met de Full Circle toch 'in de buurt' waren begon het weer te kriebelen. Paul was door al mijn Japan verhalen en door het lekkere eten zo nieuwsgierig geworden. Sjaak had een conferentie in Japan, Anja wilde wel met hem mee die kant op! Een mooie aanleiding om in Japan af te spreken met hun en samen een reisje te maken. Ondertussen hebben we Tokyo verlaten en zijn we 'via' een bergdorpje (Magome en Tsumago) naar Kyoto gereisd. Zowel in Tokyo als in Kyoto oude bekenden ontmoet. Een geweldig weerzien na ruim 20 jaar! Dank je wel Seya-san en Naruse-san voor het bijzondere weerzien!

Later meer over Japan, we proosten nu op 5 JAAR FULL CIRCLE SAILING!
2744 Hits

Land of the rising sun

Net zoals bij iedereen, hebben we het de laatste dag voor we op vakantie gaan druk met van alles. De Full Circle ligt keurig in Rebak Marina op Langkawi. De was is weggewerkt de hutten en badkamers schoongemaakt. De lijnen en schoten zijn mooi opgebonden en hebben nog een zoetwaterbad gehad, de koelkast is schoongemaakt en alle geopende pakjes zijn weggegeven of weggegooid.

imageWe zijn nog niet helemaal klaar met pakken, maar dat heeft alles met de temperatuur te maken. Het is hier warm en Rebak Marina is een zeer beschutte haven. Dus gaan we vanavond de laatste spulletjes pakken en zijn we er bijna klaar voor.

Op naar het land van de rijzende zon. Japan! Voor mij een heerlijk weerzien met een land waar ik heel veel van hou. Voor Paul de eerste keer. We hebben er zoveel zin in! Paul is na al mijn verhalen zo ontzettend nieuwsgierig geworden. Ik vind het zo bijzonder dat ik hem Japan kan laten zien! 🗻

Stiekem is het ook heerlijk om de boot de boot te laten en even lekker te Landrotten. Wat helemaal leuk is dat we de Pappies, onze vrienden Sjaak en Anja gaan zien en met hun gaan rondreizen. Sjaak moest toevallig in Tokio zijn voor zijn werk!

Dus hou onze blog in de gaten voor heel andere reisverhalen........🇯🇵

1558 Hits
0 reacties

Wat wij (niet) missen......

Het leven wat wij leiden is een prachtig leven, vinden wij zelf tenminste. Na bijna 5 jaar over de wereldzeeën Iris kijkt uit over zeezeilen, hebben we er nog steeds geen genoeg van. Eigenlijk is het een eenvoudig leven. De woonoppervlakte is klein. We hebben geen last van luidruchtige buren. Hebben we dat wel, dan gaan gewoon iets verderop liggen of in een andere baai. De route die we varen is voornamelijk in mooi weer. Dus de lange broeken komen alleen de kast uit als we naar Nederland gaan. Sterker nog, we hebben er beiden maar 1 aan boord, de rest ligt in Nederland! We hebben geen zorgen over auto’s vaste lasten, hypotheken en vervelende bazen. Natuurlijk gaat er op Full Circle ook wel eens iets kapot. Maar we worden steeds handiger en creatiever om zaken op te lossen. En vanzelfsprekend proberen we haar zo goed mogelijk te onderhouden. Zolang we maar gasten enthousiast kunnen maken om te zeilen in Thailand, te zeilen in Maleisie, te zeilen naar Sri Lanka, te zeilen bij de Malediven, te zeilen bij de Seychelen, te zeilen bij Madagaskar en te zeilen naar Zuid Afrika (deze tekst helpt hopelijk weer om ons beter te vinden metSaampjes genieten Google!), houden wij de Full Circle drijvend en komen we nog niet terug. Stuur vooral deze blog door naar vrienden die mogelijk enthousiast zijn voor een mooie zeilreis..... Wat wij wél missen zijn de contacten met familie en vrienden. Toen we bij Panama losgooiden duurde het 2 jaar voordat we weer voet zetten Sundowner op Koh Lipeop Nederlandse bodem. Het is heerlijk nu weer op ‘goede reisafstand’ te zijn. Iris is momenteel aan boord. Zij heeft tijd voor een langere vakantie. Ja, en eigenlijk is het ook wel heel bijzonder om een tijd lang zo dicht bij elkaar te leven. Anders dan in Nederland waar je elkaar wel regelmatiger maar minder intensief zou zien... Het is dit jaar een echt Vanderlindenjaar. Marieke en Michel komen ook een periode en ook Marjanneke heeft de stoute schoenen aangetrokken voor een Full Circle vakantie! Bijzonder toch? Ik weet niet wie er meer geniet.........

2237 Hits
0 reacties

Mooi toch? Dat zeilerswereldje.....

Met Tom en Susie van de Adina varen we na onze in 'in between guests' periode weer naar Thailand mét ons visum voor 2 maanden gescoord op Penang! We varen samen op, wat het mogelijk maakt om eens foto's te krijgen van je eigen schip onder zeil! Dat gebeurd niet vaak.

Full Circle onder zeilTom is duikinstructeur en wil ons wel meenemen voor een duik bij Koh Rok. Het is voor ons al veel te langBCD van Susiie geleden dat we doken. Onze nieuw aangeschafte duikset uit Nieuw Zeeland wordt eindelijk voor iets anders ingezet dan voor het schoonmaken van het onderwaterschip. Bovendien krijgen we een tweede trimvest van Tom en Susie, die zij op hun beurt weer van andere zeilers hadden gekregen. Mooi toch? Dat zeilerswereldje.

Tom en Susie hebben steeds wat water in de ruimte waar hun boegschroef zit. Zij zijn in Langkawi op de wal geweest en hebben een nieuwe boegschroef geplaatst, althans alleen de bracket, nog niet de motor! Eerst willen ze weten waar het water vandaan komt. Paul, kleiner van gestalte dan Tom heeft als een soort van Houdini in de kleine ruimte op Langkawi de oude boegschroef verwijderd. Er blijkt nog steeds water naar binnen te komen! Met zijn allen doen we troubleshooting en proberen we out of the box denkend het probleem te achterhalen.

We varen een stuk met zijn allen en zien dat er steeds een beetje water door de ankerkluis spoelt als de Adina een golf neemt. Dit hoort.... Maar het enige wat we kunnen bedenken is dat de kluis ergens een barst heeft en lekt. Bij inspectie blijkt een schot onder de kluis heel vochtig te zijn. Onlangs hebben Tom en Susie een dikkere laag epoxy aangebracht in de ankerkluis. Hopelijk is het euvel nu verholpen. Zou mooi zijn, zij varen dit jaar de Indische Oceaan op.

Tom is een uitstekende researcher en heeft ons al verschillende malen geholpen bij het aanvragen van de diverse benodigde papier voor Indonesië en Vanuatu. Hij is uitstekend onderlegd wat betreft astronavigatie. Hij geeft ons wat les hierin. Bovendien varen zij ongeveer dezelfde route die wij gaan varen volgend jaar. Hij beloofd ons zo veel mogelijk informatie te sturen van de route! Mooi toch? Dat zeilerswereldje.

Ben en Anya van de Giggles hebben deze taak eerder gehad. Zij voeten een jaar eerder dan wij op de Pacific en hebben ons ruimPaul in de mast bij de Giggles voorzien van kaarten, pilots en zeer nuttige Uitleg Tom Astronavigatieinformatie over dat gebied. Ook zij vertrekken zeer binnenkort en gaan met hun schip (ook een Hallberg Rassy) op een vrachtboot naar de Middellandse Zee. Dit vergt veel voorbereiding en Paul helpt een handje door de verbindingskabel tussen de 2 masten te verwijderen. 2 x omhoog in de grote en de bazaan mast. Mooi toch? Dat zeilerswereldje?

Klaar staan voor elkaar is vanzelfsprekend in dit wereldje. Zeilers helpen elkaar altijd, op wat voor manier dan ook. De verschillende momenten dat wij problemen hadden, bijvoorbeeld met de ankerwinch, kregen we steeds hulp en werd er een oplossing gevonden.

Wat wel jammer is dat je regelmatig afscheid moet nemen. Maar dat hoort erbij en wie weet kruisen we elkaar weer ergens op het water! Goede vaart Tom en Susie. Goede vlucht naar Europa, Ben en Anya!

2343 Hits
0 reacties

Thaise Kerst en Maleis Oud & Nieuw

Na een periode met gasten varen, hebben we weer even tijd voor onszelf! De boot is weer aan kant. De was is weer gedaan. De voorraden zijn aangevuld en verschillende klussen ingepland!

Volgende week vullen we onze rugzak met wat spullen om er een paar dagen op uit te gaan. Regelmatig vertel ik Paul hoe mooi de Cameron Highlands zijn, een gebied in het midden van Maleisië. Hoog gelegen waardoor er een aangename temperatuur heerst. Met uitzicht over schitterende theeplantages en je kan er geweldig hiken. Full Circle in Zilt 117Daaromheen plannen we een paar andere bestemmingen om een leuk 'rondje' te maken.

Ondertussen zijn we weer in Maleisië. Hadden we de afgelopen weken weinig tot geen wind, we hebben met een rif, soms met 2 weer naar Maleisië gevaren. Als een speer vloog de Full door de Thaise wateren. Dat was lang geleden, dat we zo snel gezeild hebben! We liggen voor Telaga harbour. Straks eerst even ontbijten, dan gaan we inklaren en ook weer tegoed kopen om te internetten. Ondertussen zijn onze Britse vrienden Tom en Susie van zeiljacht Adina hier ook aangekomen. We gaan oud & nieuw met hun vieren. In de Pacific zijn we regelmatig met elkaar opgetrokken. Maar met de boot hebben we elkaar voor het laatst in Fiji gezien. Meer dan een jaar geleden! Wel hebben we elkaar in maart op een (zeilers)bruiloft gezien in Nieuw Zeeland. Waarvoor zij 'in zijn komen vliegen', hun boot lag in Vanuatu. We plannen zelf oliebollen te maken en Tom is er reuze nieuwsgierig naar! Wat zijn nou 'oliebollen'?

Ook vanwege het visum is het een goede timing om weer even in Maleisië te zijn. Hier kunnen we 3 maanden blijven. In Thailand is dat maar 30 dagen. Tijdens ons uitje hoppen we ook even naar Penang om daar een Thais visum voor 2 maanden te regelen. Hadden we ons hier maar eerder in verdiept, dan hadden we in Nederland een visum voor een half jaar kunnen regelen....

Kerst zouden we doorbrengen met gasten. Helaas hebben zij hun reis moeten uitstellen en komen nu in maart. Dus hebben we heel rustig aan gedaan. Zijn op kerstavond heerlijk uit eten geweest voor 12 euro! Het eten is hier goedkoop en zooooo lekker. Voor andere zeilers: lig je in de buurt van Yacht Haven, ga dan eens eten bij 'The Livingroom'. Lieve mensen en geweldig eten! Het was trouwens volle maan met kerst, waardoor het extra sfeervol was.

Ik ben trouwens te laat om iedereen fijne kerstdagen te wensen. Maar nog wel op tijd om al onze lezers een mooi, gezellig, reislustig maar vooral een gezond 2016 te wensen!

We staan trouwens met een mooi artikel over Thailand in het gratis digitale zeilblad Zilt. Maar liefst 10 pagina's! Heb je nog wat te lezen!

2547 Hits

THE BEACH

Weer terug op de Full Circle! Gelukkig lag ze er nog net zo bij als dat we haar hadden achtergelaten. Nou ja niet geheel hetzelfde...... bij het varen vinden we haar niet zo 'snel'. Nou is onze 20 tonner Resort bij LangkawiFull Circle bij Langkawigeen snelle dame. Maar bij een eerste onderwatercheck blijkt haar lijf vol met pokken te zitten. Andere keren dat we naar Nederland vertrokken stond ons huisje op het droge. Nu na 5 weken in dit warme water is ze aardig aangegroeid.

First things first en eerst maar inkopen doen en de boot gereed maken voor de eerste gasten die 2 dagen na onze aankomst al aankomen. Het opstarten duurt altijd wat langer als je zo'n tijd bent weggeweest. Maar onze gasten kunnen zelf even bijkomen in het zwembad van het Resort. Echt geen straf!

De eerste week varen we rond Langkawi, heerlijk bijkletsen met oude vrienden. Na 2 jaar een heerlijk weerzien! Het weer wordt met de dag beter. De Noord Oost monsoon zet flink door. De komende 4, 5 maanden is het schitterend weer! De mooiste tijd om de Andaman zee te bevaren. Dus overweeg je om aan de winter te ontsnappen, dan is dit je kans!

Er zijn prachtige eilandengroepen op leuke afstand van elkaar. De onderwaterwereld is ook schitterend. Mooie koralen en veel visjes. Bij Koh Bij Koh LipeLipe waar het water heel helder is proberen we onze nieuwe duikset uit. Niet om mooie visjes te kijken maar om de kiel flink schoon te maken. We merken het direct! De Full Circle is direct anderhalve knoop sneller! Het is lang geleden dat we zo relaxt en mooi gevaren hebben. De eilanden zijn iedere keer weer een traktatie. De ene keer mooi, onbedorven en liggen we alleen in een baai. De andere keer is het redelijk toeristisch. Vooral de Phi Phi eilanden. Schijnen bij de mooiste eilanden van de The Beachwereld te horen. Het is ook wel heel bijzonder. Enorme hoge rotsen steken torenhoog het water uit en binnenin is er een hagelwit strand. Dit vormde het decor van de film met Leonardo Di Caprio, 'The Beach'.

Nu zijn we onderweg naar Phuket waar een van onze gasten weer afstapt. En we hebben weer een mooie wind! We hebben het nog niet eens over het eten gehad! Thais eten is tongstrelend. We genieten volop!

2492 Hits

Hello ....... Good Bye!

Vanuit Batam, waar we het spannende visumavontuur beleefden, kan je normaal gesproken Singapore al zien liggen. Dit keer echter niet. vanwege de enorme smog, haze zoals ze het daar noemen. Dit wordt veroorzaakt door de bosbranden in Indonesië. Daar branden ze de bossen af om de grond geschikt te maken voor landbouw. Vaak ook illegaal. Dit jaar is het heel extreem. Het is heel slecht voor de gezondheid. Vele mensen lopen dan ook met mondkapjes op.

Wij hebben bij het oversteken van de enorm drukke zeestraat bij Singapore heel slecht zicht en zijn ook aangewezen op de AIS (een mooi systeem om andere schepen te kunnen zien) en de radar. Het zicht is maar een halve mijl.

Het is wel weer wennen om in zo'n druk gebied te zijn.  Het is echt heel lang geleden dat we meer dan 5 boten op de AIS zagen! Beetje spannend is het dan ook. Maar we 'zien'  een mooi gat en steken over. De wind heeft ons intussen in de steek gelaten en we varen op de motor. Singapore slaan we over. Daar komen we nog wel een keer! We willen zo snel mogelijk naar Langkawi, een Maleisisch eiland tegen de grens met Thailand. Om van daaruit weer naar Nederland te gaan! De straat van Melakka is een drukke zeestraat en ook hier blijft het opletten. Inklaren is in Maleisië gelukkig een fluitje van een cent. En kost ook geen cent! Bizar toch dat deze procedure zo anders is in elk land!

Familiefoto TerschellingNa een paar honderd mijl op de motor varen komen we aan bij Langkawi. Bij een klein eilandje, Rebak Island, in een prachtige marina met dito resort, laten we de Full Circle achter. Dit keer ín het water, we zijn in maart in Nieuw Zeeland nog uit het water geweest. Na nog een paar dagen klusjes doen, schoonmaken en pakken vertrekken we naar Nederland, mét de KLM. Geweldig is dat we van de faciliteiten van het Resort gebruik mogen maken. Heerlijk om na een dagje klussen etc. In het zwembad te plonsen!

Ja, en dan zijn we na bijna 2 jaar weer in Nederland! Heerlijk om weer familie en vrienden te zien en in de armen te kunnen sluiten! We hebben een schema gemaakt om door Nederland te toeren om niet steeds van hot naar her te rijden. We slapen overal en nergens. Het weerzien is te gek! Overal staat een bedje voor ons klaar en worden we getrakteerd op Hollandse Pot en andere heerlijke gerechten. We worden verwend! Gaan hier en daar de stad in. Dat zijn de dingen die we missen....... familie, vrienden en grote steden, haring & karnemelk, om maar iets te noemen. De tijd vliegt voorbij. We zijn zelfs nog een weekend in Labrot geweest bij onze zeilvrienden Tom & Marieke, die het roer voor de  tweede keer hebben omgegooid. Hun gites zien er geweldig uit! Nog een paar daagjes en we gaan terug naar de boot. Daar hebben we ook weer veel zin in, maar het zal even omschakelen zijn. Afscheid nemen.....

Iedereen heel erg bedankt voor de gastvrijheid en gezelligheid. Matthieu ontzettend bedankt voor het lenen van je auto. Dat heeft het voor ons heel makkelijk gemaakt. En reizen met de OV chipkaart is ook zo makkelijk niet als je een paar jaar weg bent geweest!

Tot volgend jaar!

• 1 eetlepel suiker
  • snufje zout
  • 100 gram gepureerde mango
  • Iets mango voor de garnering
  1. Meng de meel, bakpoeder, havermout, zout en kokos in een kom
  2. Schep de mango er 'luchtig' doorheen
  3. Zet een koekenpan op het vuur met wat zonnebloemolie
  4. Maak kleine bergjes van het beslag in de pan en duw deze plat
  5. Bak op een laag vuur 3-5 minuten per kant
  6. Garneren met mango en kokos!
2102 Hits

Kaneeltoast

• 4 sneetjes oud brood
  • '3 eetlepels margarine
  • ½ theelepel kaneel
  • 1 eetlepel suiker
  1. Verwarm een koekenpan
  2. Meng de boter, suiker en kaneel
  3. Smeer 1 kant van de boterham in en leg deze in de pan met de beboterde kant naar beneden
  4. Smeer de andere lant van de boterham in

• 1 komkommer, in sukjes gesneden
  • 1 avocado
  • 400 ml groentebouillon
  1. Doe een scheutje olijfolie in de pan en bak de ui en de knoflook voor ongeveer 3 minuten
  2. 3/4 van de komkommer toevoegen en heel kort bakken

• 1 liter melk
  • 3 eetlepels citroensap

1. Breng de melk al roerende op een laag vuurtje aan de koop
  2. Roer het citroensap erdoor. De melk gaat direct schiften en er ontstaan witte korrels en een groenige vloeistof
  3. Vuur uitdraaien en 30 minuten laten staan
  4. Gooi het mengsel door een zeef waar je een dunne theedoek of kaasdoek in hangt
  5. Ongeveer 10 minuten laten uitlekken
  6. Doe een ½ theelepel zout door de huttenkase

1733 Hits

Over de evenaar....... Vreemde vogels

Full Circle precies op de evenaarJa we zijn weer op de evenaar! De 2e keer sinds ons vertrek. Op 21 september om even voor 4-en.... Gaan we weer van het zuidelijk naar het noordelijk halfrond. Het is erg warm, de zon staat loodrecht boven de evenaar. Wat een toeval! Het is het begin van de herfst op het noordelijk halfrond.

Het is een saaie trip. Bijna geen wind...... De motor maakt flink overuren. Maar we zijn creatief bezig, er ontpoppen leuke ideeën en we krijgen af en toe bezoek. Een Pietje is niet meervreemde vogel lift al mee vanaf vanmorgen. Een ander inieminie vogeltje, zwaluwachtig, streek ook op de Full Circle neer.... Hij heeft het helaas niet overleefd. Zat onder het dakje en viel zo om met zijn pootjes in de lucht........ We hadden alle tijd om 'm een mooi zeemansgraf te geven met bijpassende muziek.

Vreemde vogelTijdens zo'n saaie trip ga je allerlei dingen bedenken. Doordat we de evenaar weer zijn overgegaan is het misschien leuk om uit te rekenen hoe lang we al onderweg zijn en meer van dat soort zaken. We zijn vandaag 1581 dagen onderweg, hebben 31.500 zeemijlen gevaren. Zijn meer dan 3/4 van de aardbol rondgevaren. 290 graden van de 360 graden. Hebben we ruim 40 landen aangedaan en zijn we nog lang niet terug!

Daar drinken we opMorgen klaren we wel uit uit Indonesië. Waar we 80 dagen zijn geweest en 12 gasten aan boord hebben gehad waarmee we 60 dagen hebben gevaren. Laten we het maar niet hebben over de motoruren en de diesel die we hebben verstookt!

2203 Hits
0 reacties

Bali, het eiland vol verrassingen

Wat een heerlijke tijd hebben we gehad in Indonesie. Ontzettend leuke en gezellige Fietsen langs het strandgasten aan boord. En Paul zijn dochters en hun vrienden zijn geweest! De Indonesische cultuur spreekt ons enorm aan. Wat zijn de mensen gastvrij en behulpzaam, vriendelijk en goedlachs. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het eten! Zelfs na 8 weken hebben we daar nog niet genoeg van!

Met onze laatste gasten hebben we een prima indruk van Bali gekregen. Veel gezien, Juut en Mogewandeld, gelachen en genoten. Met weemoed hebben we ze zaterdag uitgezwaaid. Veel tijd om na te denken hadden we niet..... 5 minuten later zaten we al in een taxi richting Sanur. Op naar vrienden van ons (Judith en Jan Henk) die daar vakantie vierden! Een blij weerzien! Gesprekstof genoeg als je elkaar al bijna 2 jaar niet hebt gezien!

’s Middags op de fiets gestapt om langs het strand te fietsen en heerlijk uit eten Biertjegeweest. Het was zo gezellig dat we ons vertrek een dagje hadden uitgesteld. Nog een dagje toeren met een taxi + chauffeur. Heb je nog een goede Engels sprekende chauffeur nodig in de omgeving van Sanu, mail naar Ranuh (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Een vrolijke Frans die veel vertelde over Bali, de cultuur en de mensen!

Nu hebben we dan toch losgegooid! Hebben nog bereik omdat we onder de kust varen ..... Vaarwel Bali..... we hebben genoten!

Juut en Jan Henk tot volgende maand in Nederland!

1757 Hits

Het land op met de Full Circle

We eindigden ons blog van de eerste week met de aankondiging dat we voor de Besakih Tempeltoertjes over Bali eerst de boot in de Bali Marina zouden leggen. Gebrek aan goede aanlegplaatsen en de vele bezienswaardigheden op Bali hebben Paul en Monique doen besluiten het land op te gaan.

Samen gezellig gezocht naar een leuke accommodatie waar ook nog plaats was voor Iris en Matthieu, zodat zij ook nog weer een paar dagen konden aansluiten.

Na wat zoekwerk een geweldige plek gevonden iets ten noorden van Ubud. Een Hotel bij Ubudaanrader Sangeh Umu Dong Loca Villa. Score 9,4 bij booking.com. Na onze review zal dit nog wel hoger worden. Een kleinschalig complex, waar SERVICE met hoofdletters mag worden geschreven. Het concept van de Full Circle werd dus gewoon voortgezet. Als je aan iets dacht was het al geregeld. Een eigen chauffeur brengt je waar je naar toe wil tegen een zeer schappelijke prijs. Daar hebben we dan ook veelvuldig gebruik van gemaakt. Bij Bali denk je aan strand, tempels, vulkanen en prachtig aangelegde rijstvelden. Zoals bijgaande foto's laten zien hebben we veel van deze bijzondere plekken bezocht.

Uitschieters waren:

Pura Tirta EmpulDe Pura Tirta Empul, heilige brontempel. Van het hele eiland komen mensen voor het heilige water. Om te baden of om het water mee te nemen.

De Besakihtempel, een groots complex met 22 tempels verspreid over 3 vierkante km op de hellingen van de Gunung Agung vulkaan. De Balinezen geloven dat hier de geesten van hun voorouders leven.

Iris en Matthieu hadden eerder in de week al de Gunung Agung beklommen om de zonsopgang te zien. Een ware expeditie hebben we begrepen. Toppers!!!

Rijstvelden bij UbudEen topper voor ons was de wandeling, vanuit het waanzinnig drukke Ubud, door de rijstvelden. Gelukkig nemen niet heel veel mensen de moeite om deze wandeling te maken daardoor hebben wij kunnen genieten van deze oase van rust. Een stukje cultuur in de vorm van een Balinese dansavond mocht natuurlijk ook niet ontbreken in het programma.

Op weg naar de Full Circle nog even Tempel Tana Lot aangedaan. Het ligt prachtig maar bij hoog water niet te bereiken. Een beetje Mont St. Michel maar dan anders.

Paul en Monique hadden nog een verrassing voor ons in petto in de vorm van een avondje op het strand van Jimbaran. Overdag een strand met zonnende mensen, maar tegen de tijd dat de zon ondergaat worden de ligbedden vervangen door Jimbaranhonderden tafeltjes. Na zonsondergang wordt het strand alleen nog maar verlicht door de lichtjes op al die honderden tafeltjes.

Een super gezellige en romantische afsluiting van een voor ons weer fantastische vakantie op de Full Circle. Een reisplan maken voor een gebied waar je zelf nog nooit bent geweest brengt wat risico met zich mee. Zoals nu het gebrek aan goede aanlegplaatsen voor de boot. Maar....Paul en Monique zijn niet voor èèn gat te vangen. Er werd een alternatief plan gemaakt en het was een topplan. We nemen vandaag weer met pijn in ons hart afscheid van jullie, maar deze keer duurt het gelukkig niet 1,5 jaar voor we elkaar weer zien. In oktober komen jullie naar Nederland en de plannen voor onze volgende trip met jullie ligt al in de week.

Anja & Sjaak

1834 Hits

Pret op de Full Circle

Als je je reis naar de Full Circle (lees Paul en Monique) geboekt hebt dan begint de voorpret Anja op de speed ferrydirect. Wij hadden een voorpret van bijna 6 maanden. Vanzelfsprekend volgen wij ze altijd op de voet en het neigt zelfs naar stalken. Als de datum van vertrek dichter bij komt wordt het contact intensiever en in het geval van onze reis naar Bali was de plaats van aanmonstering nog even onduidelijk ivm gebrek aan goede aanleg- en vertrekplaatsen. Het was al weer meer dan 2 jaar geleden dat we mee hadden gezeild dus een heftige eerste overtocht naar lombok leek de Full Circle crew niet aan te bevelen. Na onze stopover in Hongkong en een nachtje Kuta op zondagmorgen op weg naar Gili Air met een speedferry. Na een klein kwartiertje varen een harde klap en de ferry kwam stil te liggen. Op Gili AirGearbox-problem!!!! No problem, Will be fixed in 10 minutes werd er gezegd. Nou......meer dan een half uur later waren we door de stroming bijna weer waar we begonnen.

Maar als je dan aankomt en je ziet je vrienden, die we meer dan 1,5 jaar niet hadden gezien, op het strand staan is dat altijd weer een geweldig moment. De Full Circle helemaal opgetuigd voor onze komst. Extra verrassing Iris met vriend Mathieu waren er ook nog even.

Tourtje op LombokDe pret kon beginnen. Na Hongkong en Kuta was Gili Air de ideale plek om te onthaasten. Leuke terrasjes, lekker eten en lekker dobberen aan boord. We gingen met Paul en Monique weer door waar we 1,5 jaar geleden gebleven waren. Inclusief o.a. de Dik voor Mekaar imitaties. HetUitzicht Dreambeach blijft leuk voor de liefhebbers.

Na toertjes met auto met chauffeur over Lombok werd koers gezet richting Bali. Hoewel de ankerplaatsen niet voor het opscheppen zijn hebben Paul en Monique kans gezien om de krenten uit de pap te pikken. Absoluut hoogtepunt tot nu toe was Nusa Lembongan. Na wat gehussel over de prijs en een klein toertje over het eiland lieten we ons afzetten bij DreamDreambeach Beach. Met recht een dream beach. Witte stranden, blauwe zee, geweldige golven.

Met EB terug naar de Full CircleDe echte pret kwam aan het eind van de dag. We kwamen aan met vloed. De golven sloegen tegen de kademuur. Wij landen op een strandje. Eind van de dag was het dus ...... EB. Afstand strand vaargeul voor de dinghy minstens 500 meter. Klunen met de DinghyEerste ingeving was dat we zouden wachten op hoog water. Dat zou dan wel laat worden. Niet zo fijn in het donker naar de boot varen. Dus......klunen met de dinghy. Naast volop pret en een beetje spanning heeft dit prachtige foto's opgeleverd.

Maandag 31 augustus aangekomen op Bali. We verruilen de Full Circle voor 2 villa's in de buurt van Ubud. Voor 4,5 dag het land op.