imageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Tutto per i clienti!

Nosy Be, Madagaskar, 15 september 2017

HumpbackWat te doen na bijna 3 prachtige weken op Madagaskar? Valt dat nog te toppen? Zeker wel. Op een mooie zaterdag komen we aan op de Full Circle van Paul en zeilen met de piroqueMonique. Daar zijn we een week te gast, net als co-gast Rene.

Vanaf het eerste moment maken Paul en Monique het credo tutto per i clienti volledig waar. We krijgen een fijne hut, heerlijk eten en drinken, leuke uitstapjes op het land en nog veel meer. Zoals volop tips voor straks, als wij zelf met Casa del Tramonto in Toscane aan de bak gaan met gasten.

Een paar highlights en een dieptepunt. Walvissen op 50 meter van de boot, schildpadden, snorkelen en een heroïsche redding door Paul toen bij mij de luchtJosef en Maria even op was tijdens het zwemmen. Het shitty dieptepunt was geheel aan mezelf te wijten. Ik bleek in staat midden in de nacht het toilet succesvol te verstoppen. Waarna Paul the morning after goedgeluimd zijn gereedschapskist pakte en dat gewoon even fixte.

Monique is al net zo'n bikkel. Wil met een houten ladder op een locale houten boot stappen en.... gaat dwars door een gammele sport heen. Klap op de ribben, been open Groepsfotogehaald. Waar ik allang de meest extreme krachttermen gebruikt zou hebben, verbijt zij de pijn, stapt aan boord en doet en passant ook nog even mee aan een stevige wandeling.

De avonden worden doorgebracht met goede gesprekken en een onorthodoxe mix van muziek. Zachtjes meegezongen door het gehele gezelschap. Met een mooie sterrenhemel en subtiel klotsende golven op de achtergrond. Alles voor de klant...

Dinand & Bianca nemen hun petje af. Rene ook. Dankjewel!

252 Hits

Sailing Around

Het begint net licht te worden als ik wakker word. Even buiten kijken. Ja hoor het zonnetje piept net achter het bergje vandaan! De mooiste momenten van de dag, zeker hier in Madagaskar! We blijven echt Sailin in a piroquefotograferen. De mensen, zonsopkomst, zonsondergang en natuurlijk niet te vergeten de dhows (lokale zeilboten). En daar zijn er heel veel van. Het is eenPaul geniet op de Piroque geweldig zeilgebied hier. Leuke baaien op niet al te grote afstand van elkaar. Goeie diepte om te ankeren. Goed beschut. Niet druk. Mooie omgeving! Wat wil je nog meer? Er is alleen niet heel veel wind hier. 's Morgens waait er een landwind deze is niet heel krachtig. En ' s'middags waait er een zeewind. Daar hebben we al steeds stukjes op gehopt en als je mazzel hebt kan deze rond de 20 knts zijn.
De dhows maken slim gebruik van deze wind om uit te varen of juist huiswaarts te gaan. Soms zie je ze echt liggen wachten op de wind! Bijzonder gezicht.
Er zijn veel baaien met mooie ankerplekken. Het verschil tussen eb en vloed is best groot, zo'n 3 meter. Dus als je met de dingy aan land gaat is dat iets om rekening mee te houden. We hebben nog anderhalve week voordat de volgende gasten komen dus we kunnen relaxt doen. Alvast het gebied verkennen om de leukste ankerplekken te vinden.
Vandaag zijn we met Paul op pad geweest, een Malagassische gids. Gezeild met een piroque zeilboot! Een wereldervaring! Zo kunstig hoe ze zo'n bootZonsondergang hebben gemaakt. Natuurlijk helemaal van hout en een katoenen zeil. Een drijver om de boot  in evenwicht te houden. En allemaal touwen om de boot bij elkaar te houden en om het zeil mee te bedienen. Achterop het roer wat ook met een touw wordt bediend. 'Mijn' Paul mag ook nog een stuk zeilen. Glimlach van oor tot oor haha...
We wandelen anderhalf uur door de natuur, bezoeken een dorp. Maar dan zeilen we weer terug in de piroque. Overstag gaan is niet zo makkelijk, het is eigenlijk meer gijpen. Het laatste stuk wordt er geroeid en gepunterd! Deze fantastische ochtend wordt afgesloten met een heerlijke Malagassische lunch van vis met kokosrijst en mangosalade!

Getagged in:
226 Hits

De geuren en kleuren van Madagaskar

Amper echt 'geland' hier in Madagaskar besluiten we een toertje te maken naar het noorden. De mensen zijn arm hier dus we zijn gewaarschuwd dat het best tricky is je boot Lemuronbeheerd achter te laten. Maar Jimmy, de persoon die ons ook bij het inklaren heeft geholpen past ook op boten en dinghys als je een paar dagen weg bent. Een van zijn vriendjes verkoopt ons een toertje en gaat zelf als gids mee. Om niet te lang van de boot weg te zijn besluiten we niet met lokaal vervoer te gaan maar een 4wd met chauffeur te huren. Dat blijkt een goede zet te zijn want de wegen zijn ergBoabab slecht! Je kijkt je ogen uit onderweg. Het is een kleurrijk gebeuren. De aarde is overwegend rood en de mensen houden van kleurrijke kleding. Ze wonen in kleine houten hutjes met rieten daken. Dat alles onder een scherpe blauwe lucht... Prachtig! Veel  werkgelegenheid is er niet dus mensen proberen van alles en nog wat te verkopen. Volgens mij heeft Madagaskar geen last van vergrijzing, het wemelt van de kinderen en baby's. We willen twee nationale parken bezoeken. In de middag komen we aan bij het Ankanarana national park. Het park bestaat uit puntige rotsformaties, Tsingy's genoemd. Het zijn eigenlijk koraalriffen die 300 miljoen jaar people of Madagaskargeleden naar boven zijn gestuwd. Het woord Tsingy betekent op zijn Malagassisch 'op je tenen lopen'. Heel toepasselijk want de stenen zijn vlijmscherp! Het massief wordt omgeven door bossen, grotten en ondergrondse rivieren. De flora en fauna is hier prachtig. Je moet het park met een gids betreden. Hij heeft binnen de kortste keren al een lemur gespot en een kameleon! Dag 2 rijden we naar weer naar een park Red Tsingymet Tsingy's maar deze zijn rood gekleurd. Niet te vergelijken met de Tsingy's die we gister zagen. Het is kalksteen dat vrij komt door erosie in de bedding van de rivier. De weg er naartoe is een dirt road. Je wordt behoorlijk door elkaar gehusseld maar het is echt de moeite waard! Overnachten doen we in de meest noordelijke stad Diego Suarez. Een oude stad met koloniale gebouwen. Jammer dat de meeste gebouwen in slechte staat verkeren. Dag 3 reizen we naar het park Montagne d'Ambre. Ook hier staan we versteld van de diversiteit van flora en fauna. We hebben een zeer enthousiaste gids die ons vooral prachtige dieren laat zien. Lemur apen, gekko's, en diverse vogels en de kleinste kameleon ter wereld. We zijn er samen over uit... Madagaskar is heel bijzonder, ik kan zo nog wel even doorschrijven.... Maar ik kan beter snel foto's op de website zetten.  Heb ik het nog niet eens gehad over het lekkere eten, de specerijen, drukke marktjes.,...

TsingyMalagassische mus

295 Hits

Aan stuurboord liggen kapers lief

We verlaten de Seychellen en gaan op weg naar Madagaskar. Het zeegebied van de Seychellen is enorm Veel winduitgestrekt. Onderweg, na zo'n 600 mijl, lopen we nog Cosmoledo aan. Een Atol dicht bij Aldabra waar heel veel vogels zijn. We hebben de AIS (Automatic Identification System) uitgezet. Tot voor kort was in dit gebied, 'slechts' 1000km van Somalië, sprake van piraterij. Veel jachten lieten jaren lang De Seychellen en bijbehorende eilandengroepen links liggen. Te gevaarlijk. Behalve kapingen van tankers zijn er ook zeiljachten gekaapt en werd de bemanning vastgehouden om losgeld te krijgen. De laatste jaren is de situatie genormaliseerd. Meer jachten ieder jaar varen nu weer de Noordelijke route over de Indische Oceaan! Via de Malediven en De Seychellen naar Madagaskar. De piraterij heeft De Seychellen overigens geen windeieren gelegd. Veel landen stuurden om de koopvaardijschepen en olietankers te beschermen marineschepen naar de Oost Afrikaanse kust. Of er is een 'guard on board'. Die schepen en bemanning moesten zo nu en dan foerageren. Victoria op Mahé was een geschikte plek. Ook werden hier gevangengenomen piraten aan land gebracht en berecht. Amerika zat er niet op te wachten ze mee te nemen naar de VS. Guantanamo zat al vol. In Victoria werden ze berecht en na verloop van tijd teruggestuurd naar Mugadishu. Het schijnt dat De Seychellen aan het verlenen van deze service goed hebben verdiend. Maar goed. Wij zeilen rustig verder maar laten de AIS nog maar even uit. Nu alleen nog uitkijken voor die haaien aan bakboord. Hoe de reis verder verliep... Je kunt nog zo goed plannen, kom je toch midden in de nacht aan bij Cosmoledo. Een atol is eigenlijk niet meer dan een rif en hier aan daar een stukje land met wat kokosbomen. In het donker zie je dus niets en riffen zijn gevaarlijk.  We houden een afstand aan Guard aan boordvan 2 mijl. Elektronische zeekaarten hebben nogal eens een afwijking. We gaan bijliggen aan de lijzijde van het atol. De wind is nog flink maar de golven wat minder. We proberen de rest van de nacht nog wat te slapen. Bij het eerste licht overzien we de situatie. De wind is aangetrokken tot 30 knopen en er staan flinke golven. Door de stroom zijn we de afgelopen uren wel 12 mijl weggezet. Dat hele stomme atol is al niet meer te zien behalve dan op de kaart. We besluiten door te varen, koers Madagaskar. We varen met drie reven in het grootzeil en kotterfok half uitgerold. Het is net te doen. De zee is onstuimig. Met de zon en de blauwe lucht is het ook mooi, indrukwekkend. De wind trekt verder aan naar 35 knopen, naar 40 knopen. De 46 wordt aangetikt. Wauw! Lag ons knopenrecord niet op 49,6? En dat was in een baai achter het anker, niet op 40000 mijl sinds Harlingenvolle zee. Bij het wegnemen van het grootzeil scheurt het achterlijk uit. De zeilen zijn te oud voor dit ruige werk. Daar zijn we straks wel weer een dagje zoet mee. Kan de naaimachine weer aan dek. Gelukkig wacht in Zuid Afrika de zeilmaker waar we een nieuw grootzeil en genua in bestelling hebben. De rest van de dag zeilen we verder met alleen de kotterfok. Tegen de avond varen we het windveld uit. Oh... Vergeet ik te vermelden dat we nog iets 'aangetikt' hebben namelijk de 40.000 zeemijlen sinds we in Harlingen vertrokken  in 2011.

255 Hits

Fietsen op de Seychellen

Na al die weken hard werken aan de boot is het weer tijd om gasten te ontvangen. Een flinke laag stof moet worden weggewerkt door al dat schuren. De koelkast wordt weer Schilpad door Tess gefotografeerdbedolven onder de boodschappen. We halen Tess en Gwen van het vliegveld. Na een dagje wandelen op Mahe wordt het tijd om de Seychellen met de Full Citcle te gaan ontdekken. Eerst een paar baaien aan de noordoost kant van Mahe. Het jammere is dat veel plekken op de Seychellen zijn aangegeven als Marine Park. Daar is niks mis mee maar wel de fees dieEinde fietspad daarbij gevraagd worden! Die zijn buitensporig hoog! Maar we vinden ook mooie ankerplekken buiten het Marine Park. De oversteek van 25 mijl naar La Digue is super. De Full Circle is in haar element en tikt soms zelfs 8 knopen aan! De ankerbaai bij La Digue is rollerig. Het weer is rustig en het is zo'n leuk eiland dat we een beetje schommelen op de koop toe nemen! De topattractie zijn de fietsen hier. Ze hebben prachtige weggetjes aangelegd. Sommige stukken zijn uitdagend te noemen en vergen Tour de France kuiten om de top de bereiken! Maar de uitzichten zijn grandioos! Grand Anse is wel zo'n kuitenbijter waard. Het is zo'n schitterende baai met de voor de Seychellen zo typerende rotsen aan beide zijden. Het water is waanzinnige blauw en het strand zeer uitgestrekt en spierwit! Dit strand verdiend echt wel een plekje in de top 10 van mooiste stranden ter wereld! Aan de overkant op maar een paar mijl ligt Praslin. We passen niet in het haventje dus gaan we er net buiten voor anker. De topattractie van dit eiland zijn de Coco de Mer palmen. Het woud is zo bijzonder. De gids weet enorm veel te vertellen over deze aparte soort 'kokosnoten' en ook over de rest van het woud! Er trekt een enorm regenfront langs als we er zijn. Daardoor voelt het nog aparter en wat het leuke is, we worden bijna niet nat omdat de enorme bladeren als grote paraplu's fungeren! We vermaken ons de rest van de dag op het strand. Laat in de middag besluiten we nog weg te varen omdat de wind is gedraaid en we een Tess en Gwen'lagerwal' situatie hebben. Nooit prettig dus hop anker op! Ruim een uur later liggen we op een prachtige ankerplek waar Tess de volgende ochtend de schildpad foto heeft geschoten! We doen diverse andere ankerplekken aan op Praslin en sluiten af met een laatste bezoekje aan La Digue op verzoek van Tess en Gwen. De tocht terug naar Mahe is ronduit nat. Het regent bijna de hele tocht. Vrij uitzonderlijk hier! Maar terug in de baai bij Eden laat het zonnetje zich nog zien. We hebben de dames net uitgezwaaid en gaan ons langzamerhand voorbereiden op de oversteek naar Madagaskar! ud! Er trekt een enorm regenfront langs als we er zijn. Daardoor voelt het nog aparter en wat het leuke is, we worden bijna niet nat omdat de enorme bladeren als grote paraplu's fungeren! We vermaken ons de rest van de dag op het strand. Laat in de middag besluiten we nog weg te varen omdat de wind is gedraaid en we een 'lagerwal' situatie hebben. Nooit prettig dus hop anker op! Ruim een uur later liggen we op een prachtige ankerplek waar Tess de volgende ochtend de schildpad foto heeft geschoten! We doen diverse andere ankerplekken aan op Praslin en sluiten af met een laatste bezoekje aan La Digue op verzoek van Tess en Gwen. De tocht terug naar Mahe is ronduit nat. Het regent bijna de hele tocht. Vrij uitzonderlijk hier! Maar terug in de baai bij Eden laat het zonnetje zich nog zien. We hebben de dames net uitgezwaaid en gaan ons langzamerhand voorbereiden op de oversteek naar Madagaskar!