imageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Met Bert en Annemárie op safári deel I&II

Deel I

We liggen amper een week in Richards Bay na de oversteek van zo'n 1200 mijl vanuit Madagaskar en kijk eens wie we daar hebben....! Onze vrienden uit Zeegse! CheetaGeweldig om elkaar in dit land te zien en nog leuker is dat we ruim 2 weken hebben om een mooie tochtHippo s bij skiclub te maken.

Met een ruime auto rijden we als eerste naar St Lucia. Vanuit Richards Bay prima te bereiken. De gastheer van de prima accommodatie midden in het stadje, African Ambience, is erg enthousiast en hulpvaardig. Voor we het weten hebben we voor dezelfde middag een Hippotour. Maar de eerste hippo's, veel leukere naam dan nijlpaard, zien we al tijdens de lunch. Bij de Ski club met uitzicht op een binnenmeer.

Zuid Afrika is qua accommodatie en eten prima te betalen en ook de entree voor de parken valt ons erg mee! We stappen een uur voor zonsondergang op een flinke boot. De eerste hippo zien we al binnen een minuut! Hij zwemt/loopt recht op de boot af! We zien er zoveel!
Krokodillen leven hier ook maar we zien er maar 1 en zelfs een haai! Hier schieten we de eerste foto's Girafvan de honderden foto's die we tijdens deze 'vakantie' schieten!

Voor de volgende dag rijden we naar Cape Vidal een mooie plek aan de kust. We rijden hier zelf een park in en zien veel antilope-achtigen, wrattenzwijnen (Pumba) en zelfs Lots of hipposneushoorns. Cape Vidal is prachtig, een mooi strand, de zee is onstuimig er staan hele hoge golven.

We stoppen op een uitkijkpunt waar Paul in de verte Walvissen ziet slaan met hun staarten op het water. Best goed te zien met de geweldige verrekijker die we van de boot hebben meegenomen!

Hluhluwe is een van de bekendste parken in deze omgeving. Dag 3 staan we vroeg op. Om 5 uur worden we met bijzonder safarieauto opgehaald. Jeff is een zeer ervaren gids die razend enthousiast vertelt over dit mooie park. Hij weet ongelofelijk veel en vertelt veel over alle dieren, zelfs de kleinste dieren, mestkevers en bijzondere sprinkhanen. Ontbijten doen we midden in de natuur.

jeff tovert een ontbijteVan de big 5 zien we geen leeuwen en luipaarden maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de prachtige cheeta die we van heel dichtbij kunnen zien. Jeff is Braaien in de jungleniet alleen een goede gids maar ook een goede Braai Man. Met uitzicht op een olifant eten we onze steak medium rare! Wauw, we zijn alle 4 helemaal safarie-fan. Wat een prachtige natuur heeft dit land!

Deel II

In St Lucia bedenken we plan II. Tegen de grens met Mozambique ligt het prachtige olifantenpark Tembe! Aangezien we nog lang niet 'uitgesafaried' zijn zoeken we een leuke accommodatie daar in de buurt. We boeken 3 nachten in Kosy Bay lodge waar we 2 huisjes hebben met een eigen zwembad(je)! Weer een leuke zeer betaalbare plek midden in de natuur.

Olifant zoekt verkoelingMet een grote 4x4 rijden we met Christopher door het park. Het heet Elephant Park, nou die zien we dan ook! Ze hebben een prachtige uitkijkpost gebouwd vlakbij een drinkplaats. We raken niet uitgekeken, zitten er ruim een uur en zien op een gegeven moment wel 14 olifanten tegelijk! Die drinken en maken zichzelf nat tegen de warmte. Ook hier zien we Beautyimpala's en niala's. Geweldig om naar hun gedrag te kijken zo tussen die enorme olifanten.
Het park is qua natuur weer heel anders dan de andere parken.

Met Alex maken we een wandeling rond de Kosy Bay en de rest van de dag relaxen we bij ons zwembad(je).

We rijden terug naar de Full Circle in Richardsbay, het is ondertussen weer vrijdag. Dus we kunnen weer meedoen met Drinkplaatsde wekelijkse braai! We bedenken nieuwe plannen en rijden de volgende dag naar een mooie plek aan het strand in de buurt van Richards Bay voor een lekkere wandeling. Daar zien we vissers met enorme hengels. 3 x achter elkaar zien we iemand een haaitje vangen! Het stikt langs de hele Afrikaanse kust van de haaien. Op vele plekken hebben ze haaiennetten, zodat het veilig is om te zwemmen. Maar hier niet, zwemmen is op eigen risico. Nou mij niet gezien

Ondertussen hebben we deel III van de trip uitgedacht . Deze dagen gaan we doorbrengen in de Drakensbergen.

272 Hits

Onze geweldige Full Circle

Hoe komt het eigenlijk dat ik nooit eerder een blog heb geschreven over de Full Circle? Omdat het misschien zo vanzelfsprekend is?
Al 6 en een half jaar is de Full Circle voor ons een veilige plek, ons huisje, ons vervoermiddel, een veilige, zeer betrouwbare boot. Of moet ik zeggen schip?
Dat is net zoiets als de Engelsen het altijd zo nadrukkelijk hebben over een boot als een SHE. Nu weet ik dat een boot vrouwelijk is (natuuuuuurlijk)! Maar wij Nederlanders hebben vooral de neiging om te praten over dingen en dan te vervolgen met hij of het of ie. Nou vind ik onze boot ook wel mannelijk of zullen we het erop houden dat 'ie' vrouwelijk is maar dan wel heel stoer. Een heel stoer wijf zullen we maar zeggen!

Full Circle tussen de dolfijnenNou wisten wij al lang dat Hallberg Rassy goede, betrouwbare, sterke boten bouwt. Eén van de redenen dat deze bouwer ook op ons lijstje stond bij het zoeken naar een boot. Maar er hangt ook een prijskaartje aan! Een iets ouder schip konden we ons permitteren.

Alles is heel degelijk uitgevoerd. Het polyester is wel 20 mm dik. Daardoor is ZIJ wel wat langzamer. Zonder onze spullen erop weegt ZIJ al 19 ton! Nou laat ik het aan jullie fantasie over wat onze, spullen en voorraden wegen..... En dan zijn de enorme dieseltanks en de watertank nog niet eens gevuld! Maar who cares? Deze boot is gemaakt om de wereld rond te zeilen. En voor ons is dat geen wedstrijd. Dus ons stoere wijf heeft een beetje tijd nodig om op gang te komen. Maar als de vaart er dan eenmaal in zit.....
Doordat ZIJ een lange kiel heeft en geen vinkiel zoals de meeste moderne nieuwe jachten, en wij dus een andere rompvorm hebben, snijdt ZIJ zich Isnt she beautifuldoor het water. Vooral aan de wind is dat een verschil met de 'rondspanten', die klappen echt op het water op een aandewindsekoers.

Ik weet nog bij de zoektocht naar een boot dat Paul graag een boot wilde met de kuip achterin. Lekker sportief zeilen, dicht bij het water. Maar de Full Circle heeft een centercockpit. Eigenlijk is dat zo fantastisch. De keren dat wij water over hebben gekregen ín de kuip is nihil. Het voelt safe, het is gewoon heel veilig!
Ja, ZE is wat ouder. Maar altijd zeer goed onderhouden. En wij zorgen ook goed voor HAAR! Er gaat wel eens wat kapot, maar dat Wereldbootgebeurd op nieuwe boten ook. Dat hoort gewoon bij de tak van sport! Ook bij jullie thuis gaat er wel eens iets stuk door slijtage of een fabrieksfout of zo.

Bijzonder is dat je elke kraakje, geluidje kent op je boot. En dat kan per koers verschillen! Dus zit er opeens een ander geluidje bij, dan spitsen wij de oren en gaan op zoek naar de veroorzaker van dat 'vreemde' geluid. Een heel bekend geluid voor ons is de windmolen, hoog in de bezaanmast. Slaat deze aan dan is er op de meeste koersen, afhankelijk van de zeestatus, voldoende wind om te zeilen. Gaat ie als een 'dolle' in de rondte dan hebben we meer dan 20 knopen wind. Kan ie het bijna niet meer bijhouden, dan staat er heel veel wind en zetten we 'm (haha..... is de windmolen mannelijk? Of ook vrouwelijk...?) uit, dan zijn de accu's toch al vol!

Ik kan bladzijden volschrijven over HAAR! Maar heel fijn is het flushdeck. Alles is 'gelijkvloers' aan dek zullen we maar zeggen. Geen kajuitopbouw waar je je onhandig langs moet manoeuvreren. Zeker in de nacht als je moet reven of zo is het ideaal dat je zo makkelijk op het dek loopt!

Elke keer als wij met de dinghy naar de Full Circle varen zijn we weer trots op haar. Het is een mooi schip om te zien. Prachtige lijn. Vaak vinden wij HAAR de mooiste boot van de baai. Of is dit net zoiets dat een moeder haar eigen baby het mooist vindt? Nee, zonder dollen het is een boot met uitstraling! En wij zijn ongelofelijk blij met HAAR! Full Circle bedankt dat jij net zo goed voor ons zorgt als wij voor jou! ⛵️⛵️

624 Hits

Passage to Africa

We hebben een geweldige tijd gehad in Madagaskar. Maar er ging geen dag voorbij of mijn gedachten gingen uit naar de komende passage. De oversteek naar Zuid Afrika. Net als destijds de trip van Fiji Paul bekijkt weerkaartjesnaar Nieuw Zeeland een dikke duizend mijl van Noord naar Zuid. Je verlaat dan het tropische gebied waar de over het algemeen stabiele passaatwind overheerst. Het wordt wisselvalliger. Om de paar dagen trekt een depressie onder de punt van Zuid Afrika langs naar het Oosten. De Zuidwesten wind gaat dan tegen de sterke Agulhasstroom in. Deze stroom loopt langs de Afrikaanse kust naar het Zuiden. Wind tegen stroom wat hoge en steile golven kan veroorzaken. Dat moet je dus vermijden! Uiteindelijk hebben we losgegooid. Het weer zag er goed uit. Maar ja, de voorspelling voor over een dag of zeven is minder betrouwbaar dan die voor morgen. Gelukkig hebben we Tom en Marieke in Labrot, Frankrijk. Met hun zeilersachtergrond kunnen ze de situatie met hulp van internet voor ons goed inschatten. Middels sms-jes met de sateliettelefoon worden de weerberichten op de Full Circle zo geactualiseerd. Daarnaast halen we zo nu en danPaul repareert zeil weerkaartjes binnen via de ssb-radio. We hebben een goede oversteek met mooi weer. Als de wind wegvalt gaat de motor aan. Als er teveel wind is reven we. We proberen de snelheid aan te passen aan het meest gunstige aankomst moment. Soms gaan we als de brandweer met een flinke stroom op de kont. Dan weer valt het wat tegen. Wat doe je nou zo'n hele dag op zee? Ja, wachtlopen, sturen, eten koken, brood bakken, vissen, lezen, muziek luisteren, slapen. We praten over ons aanstaande bezoek aan Nederland volgende maand. Over het vervolg van de reis komend jaar. Enz. Enz. En ondertussen tikken de mijlen weg. We komen in een soort ritme. Het ritme van de oceaan. Maar dan zie ik opeens een scheur in de genua. Nu nog een centimeter of twaalf. Maar dat kan snel groter worden. De zeilen zijn slecht. Al diverse keren dit jaar hebben we moeten repareren. We hebben al contact met een zeilmaker in Durban om Afrikaanse vlag hijsennieuwe te laten maken. Maar ja, dan moeten we Afrika wel eerst halen! De scheur zit ter hoogte van de eerste zaling, een meter of zes hoog. We hebben twee opties. Het zeil strijken of vanuit het bootmanstoeltje repareren. 60m2 zeil strijken op een slingerend schip is niet echt fijn. We kiezen voor de tweede optie. Monique hijst mij omhoog in het bootmansstoeltje. In een emmertje heb ik een grote plak zeildoek, aan een kant besmeerd met sikaflex. Dat plak ik over de scheur. We hebben eerder zo noodreparaties uitgevoerd. Het lijkt te houden.

Verder valt onze oversteek  samen met het steeds groter worden van de maan. Dat vaart zoveel makkelijker 's nachts. Je ziet de horizon. En ik kan reven zonder deklicht.Zululand Yacht Club

Zoals gewoonlijk zit ook op deze reis het venijn in de staart. De Zuidenwind die we wilden vermijden komt toch. En een stuk sterker dan we op grond van de gribfiles mochten vermoeden. De windmeter loopt op tot 28 knopen, een dikke 6 Bft. Op zich niet zo'n probleem. Daar kunnen we goed gereefd in zeilen. Maar door het wind op stroom effect zijn de golven steil en niet te bevaren. We gaan  bijliggen. De golven beuken tegen het schip. Binnen is het relatief rustig. We lezen en slapen wat en wachten op betere tijden.

Maar uiteindelijk komt de kust van Zuid Afrika in zicht. Wordt ook tijd. Het bier is bijna op. En de zeilmaker wacht.

De laatste vijf uur voor de aankomst in Richards Bay (Zululand Yacht Club)zien we regelmatig walvissen, bultruggen. Als ze blazen, spelen en springen kun je ze al op grote afstand signaleren. Maar soms zwemmen ze rustig en zie je pas een grote zwarte rug als ze dicht bij zijn. Regelmatig gooien we het roer om om een aanvaring te voorkomen. Slalommen tussen de walvissen!

682 Hits

Tutto per i clienti!

Nosy Be, Madagaskar, 15 september 2017

HumpbackWat te doen na bijna 3 prachtige weken op Madagaskar? Valt dat nog te toppen? Zeker wel. Op een mooie zaterdag komen we aan op de Full Circle van Paul en zeilen met de piroqueMonique. Daar zijn we een week te gast, net als co-gast Rene.

Vanaf het eerste moment maken Paul en Monique het credo tutto per i clienti volledig waar. We krijgen een fijne hut, heerlijk eten en drinken, leuke uitstapjes op het land en nog veel meer. Zoals volop tips voor straks, als wij zelf met Casa del Tramonto in Toscane aan de bak gaan met gasten.

Een paar highlights en een dieptepunt. Walvissen op 50 meter van de boot, schildpadden, snorkelen en een heroïsche redding door Paul toen bij mij de luchtJosef en Maria even op was tijdens het zwemmen. Het shitty dieptepunt was geheel aan mezelf te wijten. Ik bleek in staat midden in de nacht het toilet succesvol te verstoppen. Waarna Paul the morning after goedgeluimd zijn gereedschapskist pakte en dat gewoon even fixte.

Monique is al net zo'n bikkel. Wil met een houten ladder op een locale houten boot stappen en.... gaat dwars door een gammele sport heen. Klap op de ribben, been open Groepsfotogehaald. Waar ik allang de meest extreme krachttermen gebruikt zou hebben, verbijt zij de pijn, stapt aan boord en doet en passant ook nog even mee aan een stevige wandeling.

De avonden worden doorgebracht met goede gesprekken en een onorthodoxe mix van muziek. Zachtjes meegezongen door het gehele gezelschap. Met een mooie sterrenhemel en subtiel klotsende golven op de achtergrond. Alles voor de klant...

Dinand & Bianca nemen hun petje af. Rene ook. Dankjewel!

414 Hits

Sailing Around

Het begint net licht te worden als ik wakker word. Even buiten kijken. Ja hoor het zonnetje piept net achter het bergje vandaan! De mooiste momenten van de dag, zeker hier in Madagaskar! We blijven echt Sailin in a piroquefotograferen. De mensen, zonsopkomst, zonsondergang en natuurlijk niet te vergeten de dhows (lokale zeilboten). En daar zijn er heel veel van. Het is eenPaul geniet op de Piroque geweldig zeilgebied hier. Leuke baaien op niet al te grote afstand van elkaar. Goeie diepte om te ankeren. Goed beschut. Niet druk. Mooie omgeving! Wat wil je nog meer? Er is alleen niet heel veel wind hier. 's Morgens waait er een landwind deze is niet heel krachtig. En ' s'middags waait er een zeewind. Daar hebben we al steeds stukjes op gehopt en als je mazzel hebt kan deze rond de 20 knts zijn.
De dhows maken slim gebruik van deze wind om uit te varen of juist huiswaarts te gaan. Soms zie je ze echt liggen wachten op de wind! Bijzonder gezicht.
Er zijn veel baaien met mooie ankerplekken. Het verschil tussen eb en vloed is best groot, zo'n 3 meter. Dus als je met de dingy aan land gaat is dat iets om rekening mee te houden. We hebben nog anderhalve week voordat de volgende gasten komen dus we kunnen relaxt doen. Alvast het gebied verkennen om de leukste ankerplekken te vinden.
Vandaag zijn we met Paul op pad geweest, een Malagassische gids. Gezeild met een piroque zeilboot! Een wereldervaring! Zo kunstig hoe ze zo'n bootZonsondergang hebben gemaakt. Natuurlijk helemaal van hout en een katoenen zeil. Een drijver om de boot  in evenwicht te houden. En allemaal touwen om de boot bij elkaar te houden en om het zeil mee te bedienen. Achterop het roer wat ook met een touw wordt bediend. 'Mijn' Paul mag ook nog een stuk zeilen. Glimlach van oor tot oor haha...
We wandelen anderhalf uur door de natuur, bezoeken een dorp. Maar dan zeilen we weer terug in de piroque. Overstag gaan is niet zo makkelijk, het is eigenlijk meer gijpen. Het laatste stuk wordt er geroeid en gepunterd! Deze fantastische ochtend wordt afgesloten met een heerlijke Malagassische lunch van vis met kokosrijst en mangosalade!