imageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Fietsen op de Seychellen

Na al die weken hard werken aan de boot is het weer tijd om gasten te ontvangen. Een flinke laag stof moet worden weggewerkt door al dat schuren. De koelkast wordt weer Schilpad door Tess gefotografeerdbedolven onder de boodschappen. We halen Tess en Gwen van het vliegveld. Na een dagje wandelen op Mahe wordt het tijd om de Seychellen met de Full Citcle te gaan ontdekken. Eerst een paar baaien aan de noordoost kant van Mahe. Het jammere is dat veel plekken op de Seychellen zijn aangegeven als Marine Park. Daar is niks mis mee maar wel de fees dieEinde fietspad daarbij gevraagd worden! Die zijn buitensporig hoog! Maar we vinden ook mooie ankerplekken buiten het Marine Park. De oversteek van 25 mijl naar La Digue is super. De Full Circle is in haar element en tikt soms zelfs 8 knopen aan! De ankerbaai bij La Digue is rollerig. Het weer is rustig en het is zo'n leuk eiland dat we een beetje schommelen op de koop toe nemen! De topattractie zijn de fietsen hier. Ze hebben prachtige weggetjes aangelegd. Sommige stukken zijn uitdagend te noemen en vergen Tour de France kuiten om de top de bereiken! Maar de uitzichten zijn grandioos! Grand Anse is wel zo'n kuitenbijter waard. Het is zo'n schitterende baai met de voor de Seychellen zo typerende rotsen aan beide zijden. Het water is waanzinnige blauw en het strand zeer uitgestrekt en spierwit! Dit strand verdiend echt wel een plekje in de top 10 van mooiste stranden ter wereld! Aan de overkant op maar een paar mijl ligt Praslin. We passen niet in het haventje dus gaan we er net buiten voor anker. De topattractie van dit eiland zijn de Coco de Mer palmen. Het woud is zo bijzonder. De gids weet enorm veel te vertellen over deze aparte soort 'kokosnoten' en ook over de rest van het woud! Er trekt een enorm regenfront langs als we er zijn. Daardoor voelt het nog aparter en wat het leuke is, we worden bijna niet nat omdat de enorme bladeren als grote paraplu's fungeren! We vermaken ons de rest van de dag op het strand. Laat in de middag besluiten we nog weg te varen omdat de wind is gedraaid en we een Tess en Gwen'lagerwal' situatie hebben. Nooit prettig dus hop anker op! Ruim een uur later liggen we op een prachtige ankerplek waar Tess de volgende ochtend de schildpad foto heeft geschoten! We doen diverse andere ankerplekken aan op Praslin en sluiten af met een laatste bezoekje aan La Digue op verzoek van Tess en Gwen. De tocht terug naar Mahe is ronduit nat. Het regent bijna de hele tocht. Vrij uitzonderlijk hier! Maar terug in de baai bij Eden laat het zonnetje zich nog zien. We hebben de dames net uitgezwaaid en gaan ons langzamerhand voorbereiden op de oversteek naar Madagaskar! ud! Er trekt een enorm regenfront langs als we er zijn. Daardoor voelt het nog aparter en wat het leuke is, we worden bijna niet nat omdat de enorme bladeren als grote paraplu's fungeren! We vermaken ons de rest van de dag op het strand. Laat in de middag besluiten we nog weg te varen omdat de wind is gedraaid en we een 'lagerwal' situatie hebben. Nooit prettig dus hop anker op! Ruim een uur later liggen we op een prachtige ankerplek waar Tess de volgende ochtend de schildpad foto heeft geschoten! We doen diverse andere ankerplekken aan op Praslin en sluiten af met een laatste bezoekje aan La Digue op verzoek van Tess en Gwen. De tocht terug naar Mahe is ronduit nat. Het regent bijna de hele tocht. Vrij uitzonderlijk hier! Maar terug in de baai bij Eden laat het zonnetje zich nog zien. We hebben de dames net uitgezwaaid en gaan ons langzamerhand voorbereiden op de oversteek naar Madagaskar!

597 Hits

Trots op mijn man!

Dat mag ook wel eens gezegd worden. Ik ben zo ongelofelijk trots op Paul. Mijn letterlijke rots in de branding! Zeker na de laatste lange oversteek van de Malediven naar de Seychellen Oude rubbers eruitbesef ik weer wat hij allemaal kan. En het mooie is hij blijft overal rustig onder. Uiterlijk dan....Oh wat wordt het mooi
Zoals we al eerder schreven hebben we veel pech gehad op deze reis. Keerkoppeling kapot, de motor deed het niet. Scheurtje in het grootzeil....
Maar we zijn heelhuids aangekomen bij de Seychellen. Via Graham van Angel Fish Marina kregen we snel hulp voor de motor problemen. Het langst hebben we moeten wachten op onderdelen die in werden gevlogen vanuit Nederland. Dat ging redelijk rap maar eer het door customs wordt vrijgegeven hier.....
Blijken de onderdelen nét iets anders te zijn. Dus de hele boel moest worden omgebouwd. Gelukkig was hier een monteur, Ben, met heel veel kennis. Hij moet eigenlijk al lang met pensioen zijn, hij is de 70 al gepasseerd, Maar hij heeft heel veel lol in zijn werk en ze hebben hem nodig hier. Goede monteurs zijn schaars!
Paul heeft overal bij meegekeken en er weer heel veel van geleerd en hij weet al zoveel. Hij weet heel veel van de motor, kan de watermaker bijna met zijn ogen dicht uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Waterpompjes fixt ie zo weer. Verdiend dat biertje
Ja, en wat oh zulk dankbaar werk is, is het rubber vervangen van het teakdek. Doordat we bijna altijd in zonnige gebieden varen, heeft het dek veel te lijden en zeker het rubber. Op onze dakje ligt ook teak. Dit hebben we de laatste weken onder handen genomen en het ziet er weer zo mooi uit. Jammer dat er bijna geen Sikaflex hier te krijgen is anders hadden we ook een beginnetje met het dek gemaakt. Maar lieve Paul jij bent mijn Handyman! Ik ben apetrots op jou!
980 Hits

Zeilen bij de Malediven

Als je op de zeekaart kijkt van de Malediven kun je zien hoe uitgestrekt het gebied is. Het is bijzonder. Het lijkt heel wat, Eagle Raymaar als je de kaart goed bekijkt zie je dat het grootste gedeelte onder water ligt, riffen!
Het zijn allemaal inimini eilandjes, atollen, met prachtig blauw water er omheen. Op de meeste eilanden zijn prachtige resorts gebouwd,Thijs en Eveline waar je voor astronomische bedragen kunt overnachten. Prachtig aangelegd en je wordt er met een speedboot of watervliegtuig naar toe gebracht! Het is een enorm contrast met de eilandjes waar de lokale mensen wonen. Sobere huizen met koraalzand weggetjes. Er groeit niet echt veel op deze atollen.
Het backpack toerisme begint een beetje in opmars te komen. Bij het eiland Himmafushi hebben we een kleine week gelegen achter een mooi rif. Van daaruit konden we makkelijk de ferry nemen naar Male, de hoofdstad van de Malediven. Op zoek naar een plek om lakens en handdoeken te wassen kwamen we in contact met een familie die net een guesthouse hadden geopend. Erg vriendelijke, gastvrije mensen. Wavoe Inn. Ze waren onder de indruk van ons leven en nieuwsgierig naar ons leven aan boord. Leuk om ze dus uit te nodigen voor een kop koffie aan boord. Een borrel is uit den boze! Meer dan 90% van de bevolking is moslim. Je moet dan ook heel erg jewasje draaien best doen en een dikke portemonnaie meenemen om buiten de resorts alcohol te vinden! Ze wilden trouwens alleen naar de boot komen als we 's avonds kwamen bbq-en!
Ondertussen varen we met Thijs en Eveline in het Ari Atol. Ze zijn dol op de onderwaterwereld en altijd op zoek naar zeeleven wat ze nooit eerder hebben gezien! Dus we Blue waterproberen spots te vinden waar ze kunnen duiken en mooi kunnen snorkelen. Helaas is het koraal niet echt mooi meer hier. Door de opwarming van het zeewater heeft er een 'bleach out' plaatsgevonden en heeft het koraal zijn kleur verloren en gaat dood! Google het maar eens..... Een wereldwijd probleem toe te schrijven aan Global Warming en El Nino.
Echt doodzonde. Maar het stikt van de vis en er zijn ook veel haaien. De jachten zijn hier ook lang geweerd. Dus het is hier nog echt exploren om goede anker plekken te vinden. Het is overal heel diep of juist heel ondiep door de riffen ! Er bestaan geen officiële pilots. Het is dus spannend varen hier en goed opletten!

885 Hits

Zeilen naar de blauwe wereld

Een bijzondere trip staat ons te wachten. Weer 'terug' naar de blauwe wateren. Van Sri Lanka naar de Bas haalt waterMalediven. Een oversteek van 4 dagen met een 6 koppige bemanning.
Bas en Marianne ken ik via een
oud KLM collega die ons ook uit komt zwaaien! De avond voor vertrek eten we gezellig in een mooie binnentuin in het fort in Galle. Van het 'officiële' zwaaien  komt niet veel daar Ferdinand geen pasje heeft voor de bureaucratische haven waar we liggen.
Ewoud en Maaike zijn de andere twee gasten die regelmatig al een zeereis hebben gemaakt!
Het weer is rustig, een beetje te rustig. Ongeveer de helft van de af te leggen afstand moeten we op de motor varen.

Dolfijnen spottenVerschillende keren duiken er dolfijnen op. Op Marianne haar verjaardag trakteren ze haar door een lange tijd met de boot mee te Hoera voor mariannezwemmen. Het water is zo helder dat je ze zo goed kan zien.
Regelmatig zien we schildpadden en vliegende vissen.
De nachten zijn gezellig met 3 man per wacht! De tijd gaat snel voorbij. Voor het het weet is het weer licht.

De aankomst in Uligami is overweldigend! We worden wederom begroet door een enorme groep dolfijnen. Het lijkt wel of ze op ons hebben gewacht! We ankeren tussen de riffen met minder dan 2 meter water onder de kiel. Bij het ankeren zie ik al inktvisjes en Paul duikt naar het ankervlakbij ook een flinke rog!
Na contact via de VHF met de agent en mogen we alvast duiken in het superheldere blauwe water! Heeeerlijk!  1 uur komen alle officials aan boord en is de inklaring zo gepiept.

Even heerlijk de benen strekken op het atol. Na 4 dagen op zee is dat welkom. De agent neemt ons mee en Maaike fotografeerttrakteert ons op verschillende lokale lekkernijen. Dat hebben we nog nooit mee gemaakt!

De eilanden van de Malediven liggen behoorlijk ver uit elkaar. Het zijn hele grote atollen waarvan het grootste gedeelte onder water is.

Op de volgende ankerplaats worden we verrast door vissers die lekkere kreeften aan boord hebben én een octopus. Dat is werkelijk smullen.

KreeftWe ankeren nog op een bijzondere ankerplek. Het lijkt alsof we midden op zee liggen! Er is bijna geen plekje bóven water. Maar je ligt toch erg rustig doordat het rif de golven tegen houdt! Als we 's morgens weg willen varen blijkt het anker vast te zitten. Verschillende kanten op manoeuvreren helpt ook niet. Snorkelend kan je het anker en de ketting niet zien. Het is te diep. Dus Paul maakt de duikuitrusting klaar en heeft binnen 2 minuten de ketting vrij!

Momenteel liggen we weer achter een mooi rif vlakbij mooie resorts. We hebben net Bas en Marianne uitgezwaaid die met de snelle boot naar het hoofdeiland Male zijn vertrokken. Even een relax dagje. Morgen exploren we verder met Maaike en Ewoud.

935 Hits

Treinend, bussend en tuk-tukkend door Sri Lanka

Sri Lanka wordt ook wel de parel van de Indische Oceaan genoemd. Voor ons is het de eerste stop na Thailand, we moeten de andere parels nog ontdekken. Maar dat we zeer aangenaam verrast zijn door dit land kun je wel stellen! De eerste dag van ons tripje hebben Prachtige treinreiswe aan het strand doorgebracht met Paul zijn dochter Iris. Voor haar de laatste dag. Handig natuurlijk om van haar wat te tips te krijgen.

Eén van de hoogtepunten is de treinreis dwars door  de hooglanden. Het wordt één van de mooiste treinreizen ter wereld genoemd. Dat kunnen we beamen. Je wil niets anders doen dan naar buiten kijken. Dat er toeristen liggen te slapen in de trein kunnen wij niet begrijpen... De reis is zeer afwisselend. Langs kleine dorpjes, door de bossen en het mooiste zijn de enorme prachtig groene theeplantages. Als je vrouwen thee ziet plukken is het helemaal te gek! Regelmatig komen er mannetjes langs met vers gebrande pinda's, samosa's, fruit of thee met melk. Het is een feestje. Voor het geld hoef je het niet te laten voor een paar honderd roepies reis je het hele traject! Dat is niet meer dan eenLekkere hapjespaar euro! De trein gaat niet snel maar dat is juist fantastisch. Je kunt alles goed bekijken. De deuren blijven open dus je kunt gewoon naar buiten hangen!

De meeste toeristen reizen van Kandy naar Ella om de laatste dagen aan de kust door te brengen. Wij reizen in tegengestelde richting. Ella is een toeristische plek, maar meer dan de moeite waard om te bezoeken. Je kunt er prachtig wandelen. Wij kiezen voor de relatief makkelijke tocht naar Little Adams Peak. Helaas kunnen we niet genieten van het mooie uitzicht. Vlak voor we op de top staan komt de regen met bakken uit de hemel. Kleddernat lopen we weer terug. Ons slaapadres is prima. We worden volgestopt met het ontbijt! Fruit, toast, curd (een soort yoghurt), Theeplukstergebakken ei en zelfs nog een kokosrotti!

We reizen van Ella met de bus naar Badulla een tip die ik ergens op internet heb gelezen om verzekerd te zijn van een zitplaats omdat het het beginpunt is. We kunnen een reserved seat boeken in de 3e klas. Na een uur of 4 treinen stappen we uit in Nuwara Eliya. We worden aangesproken door een aardig tuk tuk mannetje die aanbied om ons naar een theefabriek te rijden voor een mooie prijs. Hij stopt op heel veel plaatsen waar we de mooiste foto's kunnen maken. We overnachten tegenover een andere theefabriek waar we de volgende dag ook nog een rondleiding krijgen. Veel theepluksters komen langs ons guesthouse gelopen met manden op hun rug.

Momenteel zijn we neergestreken hoog in de bergen in The Tea Cottage. Fijn dat er booking.com is anders zou je plekjes als deze nooit vinden! We hebben een adembenemend mooi uitzicht en een mooie kamer. Even een dagje relaxen en niets doen, lezen en een blog schrijven.

Lieve kindjesDe busreizen heb ik nog niet vermeld. Die hebben iets weg van kamikaze ritten. De chauffeurs rijden over het algemeen knoerthard en de bussen zijn vaak overvol. Het zijn allemaal hele oude bussen maar rijden nog prima. Een kaartje voor een gemiddelde busrit kost 100 roepies (60 cent). In de bus klinkt luide muziek met vaak nog een videobeeld erbij! Het is een belevenis op zich. Maar het straatbeeld in Sri Lanka wordt toch vooral bepaald door de duizenden Tuk-tuks. Meer dan een brommer op drie wielen is het eigenlijk niet. Maar o zo efficient. Wat duurder dan de bus maar je komt overal. Vooral handig als je een pension moet vinden. De hele dag word je aangesproken met 'you want tuk-tuk?'. Soms hoor je opeens 'Für Elise', ja echt waar. Dat is de rijdende bakker, jawel... in een tuk-tuk! Helemaal afgeladen met broodjes, cakejes en gevulde roti's. Wat een heerlijk land!