imageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Wachten op de Seychellen

NaaimachineAnderhalve week zijn we al op de Seychellen. Het heeft nog nooit zo lang geduurd voor we een plek gaan 'exploren'. We weten de supermarkten te vinden en de nautische winkels. Maar om nu te zeggen dat we veel van het eiland hebben gezien....
De onderdelen voor de motor zijn besteld. Maar het duurt lang voordat deze met DHL hier aankomen en dan moet het nog vrij gegeven worden door de douane!
Enfin, we hadden veel klussen op de lijst staan om in Zuid Afrika te doen. Maar aangezien we bijna een maand eerder hier zijn dan gepland en we toch moeten wachten is het een lekker zooitje op de Full Circle. Overal gereedschap, de Zonnedakjenaaimachine staat op tafel. Her er der kluskleren en over bakken met reserveonderdelen en tubes met het een en ander. Maar ondertussen is de kluslijst behoorlijk ingekort. Heeft de Full Circle een nieuw zonnedakje. Is alle kleding weer versteld, en zijn we ook nog aan het poetsen!

Van de week waren we wandelend op zoek naar wat spullen. Toch maar op de bus gestapt, die hier overigens maar 5 rupies kost wat ongeveer 35 cent is! Dat is de prijs voor 1 rit, of je nu 1 halte mee gaat of het hele eiland rond!
Eigenlijk moesten we de volgende halte eruit. Dat zagen we te laat! Dus tot het eindpunt blijven zitten. Helaas was dit in the middle of nowhere. De buschauffeur was zo aardig ons weer naar de mainroad te brengen! Toch wat van dit mooie eiland gezien!
Nu maar hopen dat de onderdelen snel vrij worden gegeven en de klus afgemaakt kan worden. Zodat we echt kunnen gaan exploren!

396 Hits

Chaos naar Chagos

Een zeiletappe met een bijzondere bestemming waar we zó naar uit hadden gekeken. Eén van de highlights van onze trip over de Indische Oceaan. Doordat we een niet werkende Slecht weer op weg naar Chagosdynamo hadden verliep de reis anders dan gepland. Maar dat is inherent aan het zeilersbestaan. Steeds je planning bijschaven en aanpassen. Maar doordat we op de plek waar we lagen geen hulp konden krijgen waren we 'gedwongen' naar Male terug te zeilen. (Vorige blog) Vlak voor de ankerplek hoorden we een knal en het toerental van de motor ging even omlaag. Waarschijnlijk lag er iets onder water. Paul is gaan checken maar zag niets vreemds. We konden ook gewoon doorvaren, ankeren en later ook gewoon weer vertrekken. Het mooie weather window hadden we net gemist.
Maar nog langer wachten...... Dan maar aan de wind varen, op naar Chagos!
We waren het atol nog niet uit of de eerste squall met 30 knopen kwam al over ons heen. Mooi zonnig weer met af en toe een fikse bui met veel wind (squall) wisselden elkaar af. En dan ook nog hoog aan de wind varen. Maar enfin.....  de Full Circle kan dit en haar bemanning ook. Al is het wel vermoeiend! Af en toe werden we flink weggezet door de stroom. Maar met de motor bij gingen we nog aardig de goede kant op. Maar het was verre van aangenaam. Bij een bui met wel 40 knopen zijn we een paar uur bij gaan liggen. Paul bemerkte dat ie de motor niet in z'n vrij kon krijgen en ook niet in zijn achteruit......?! Maar vooruit ging wel.
We zeilen na deze bui weer verder en zo'n 100 mijl voor Chagos willen we de motor weer starten. Hij slaat aan en gaat Comfortabel bedjelangzaam uit. Mmmm..... Klinkt als een brandstof probleem. Paul checkt alle punten, maar we krijgen 'm niet aan de praat! Da's balen, maar we hebben een ZEILBOOT dus de wind brengt ons verder. Maar dan moet er wel wind zijn! We zijn ondertussen bij de evenaar, de doldrums, een gebied wat bekend staat omdat er weinig wind staat, veel regen en buien. Daar drijven we.... geen wind, veel stroming die niet de goede kant op staat, we worden mijlen teruggezet in de richting waar we net vandaan komen.
De zeilen klapperen enorm, maar even naar beneden halen. "Hee Monique, er zit een scheur in het grootzeil, kijk", ook dat nog, heeft dit nu iets met Murphy te maken?
Snel schakelen kunnen we wel. Naar Chagos kunnen we niet, zonder werkende motor tussen de atollen is levensgevaarlijk en vragen om Tonijntjeproblemen. Slik, we hadden er zo naar uitgekeken een week of 4 in de middle of nowhere ver weg van alles, zonder internet.
Kan wel janken, ook een scheur in het zeil! Naar beneden halen en repareren. Doordat er geen wind staat maar wel golven, helt de boot zo'n 45 graden over van de ene naar de andere kant. Maar het lukt, na een uur of 4 zit er een lap op het zeil! Maar nog steeds geen wind! Je wil het niet maar er gaan allemaal scenario's door je hoofd. Dagenlang liggen drijven, misschien wel richting Chagos waar je niet weg kan sturen omdat er geen wind is........... Enfin, we gaan een zeer oncomfortabele nacht in waar we op de meest stabiele plek in de boot bedjes bouwen om zo goed mogelijk te kunnen slapen zonder dat je heen en weer wordt geslingerd.
Het lukt om wat uurtjes slaap te pakken. 's Ochtends gaat Paul wat klusjes doen en ik een wasje op de hand en dan horen we de windgenerator aanslaan....... Wind!!!
Ja, we hijsen het grootzeil, zetten de fok en we zeilen weer na anderhalve dag! Pal zuid varen we om zo snel mogelijk de tradewind op te pakken en dat lukt! Yoepie!
 Chagos laten we achter ons en zetten koers naar de Seychellen! We zitten ondertussen al een week op zee en de Seychellen zijn nog zo'n 1000 mijl zeilen! Dat betekend nog een dag of 8 varen, normaal gesproken. Maar de wind komt uit een ongunstige hoek en we moeten laveren. Maar we zeilen! En tot de Seychellen valt de wind niet meer weg. In totaal hebben we 18 dagen op zee gezeten! Aankomen bij de Seychellen is ook nog een uitdaging zonder motor! We melden ons bij Victoria Port Control en vertellen ons probleem. We worden verwezen naar Seychelle Coast Guard. Zij willen ons wel helpen maar voor een sleep willen ze ons 2000 euro in rekening brengen. Ja, gekke Gerrit! Dat gaan we niet doen. Uiteindelijk worden we door een loodsbootje aan een enorme boei vastgelegd die bedoeld is voor vrachtschepen.
Tom en Marieke onze zeilvrienden met die mooie  gites in Frankrijk, hebben ons onderweg ondersteund via de sateliettelefoon en contact gelegd met haveneigenaar Graham, van Verdiend aankomstbiertjeAngel Fish Marina. Hij denkt met ons mee en regelt dat er binnen een dag 2 dieselmonteurs op de boot komen. Ondertussen start de motor alweer. Het opvoerpompje was stuk. Maar de gear box is goed defect en is ondertussen van de boot af. Waarschijnlijk is de schade veroorzaakt door de knal bij Male, we hebben duidelijk iets geraakt onder water.

Het belangrijkste is dat de onderdelen te krijgen zijn en naar de Seychellen worden gestuurd. Wij liggen ondertussen voor anker vlak bij de haven van Graham. We hebben genoeg klussen te doen en zijn blij dat we veilig aangekomen zijn op deze mooie eilandengroep. Wordt vervolgd.......

504 Hits

Technical Problems

Zag Paul al een paar keer de kajuit in gaan en hoorde hem de motor deurtjes open maken. Het is vrijdag en morgen stappen Thijs & Eveline weer af om terug te vliegen naar Melbourne. We willen ankeren bij het zuidelijke eiland Maamigili, waar een luchthaven is. Een rif met een beboeide doorgang. Maar toch weer spannend om naar binnen te varen. Het is net heel bewolkt geworden waardoor we de bommies (grote koraalstukken) niet kunnen spotten.
Dynamo klusWe liggen net of de hel breekt los en het begint knetterhard te regenen.
"Waarom keek je met bij de motor?", vraag ik Paul. "Ik keek op het paneel en zag dat de accu's niet werden geladen. "Hmmm, waarschijnlijk iets met de dynamo."
Enfin, nadat we de volgende dag Eveline en Thijs hebben uitgezwaaid gaan we kijken wat er loos is. Gelukkig hebben we een reserve dynamo aan boord. Die vaart al bijna 6 jaar mee. Na een tijdje voor slangenmens spelen tussen alle slangen etc in de motorruimte hebben we de oude dynamo er af en de nieuwe erop! Maar helaas bij het starten van de motor geen laadspanning. Dat is f....ing balen!
We hebben hem bijna nooit nodig maar we komen er zelf niet uit. We raadplegen onze technische toeverlaat ELEKTRO-ERIK! Er wordt heel wat gewhatsappt, gebeld, schema's worden over en weer gestuurd. Maar ook met Erik komen we er niet uit. Ook Wolter Haisma van Haisma Scheepsmotoren in Harlingen probeert ons op afstand te helpen. Helaas..... Er zit niets anders op dan weer terug naar Male te gaan. Grrrrrr....balen, maar het is niet anders. Van andere zeilers krijgen we het telefoonnummer van ene Mohammed. Hij heeft direct tijd. De dynamo wordt gecheckt. Waarschijnlijk is er niets mis met de bedrading, zoals we dachten, maar is de gereviseerde dynamo die al 6 jaar mee vaart niet in orde! Beide dynamo's gaan met Mohammed mee! Vandaag kwam ie de eerste terug brengen. Samen met Paul zet ie 'm weer op zijn plek. En........ We starten de motor....... Hij laadt! Joepie! Ondertussen heeft Paul bedacht dat het misschien slim is ook de dynamo van de startaccu te verwisselen. Morgen komt Mohammed de volgende klus doen.... De trip naar Chagos stellen we nog maar even uit! Gelukkig zit er ruimte in de planning! We wachten een paar dagen maar het blijkt dat Mohammed geen tijd meer heeft dus we gooien straks los en gaan op weg naar the middle of nowhere! Chagos! Geen mensen, winkels, internet. We zijn voorlopig even uit de lucht! Tot over een paar weken!

993 Hits

KLM Blauw - Dochter - Klusjes

We zijn net een beetje bijgekomen van de oversteek en alle rompslomp bij het inklaren! Krijgen we Ha die Irisalweer bezoek! Maar dit keer leuk bezoek! Iris is weer aan het reizen! Na Kuala Lumpur en Myamar doet ze ook Sri Christine en PaulLanka aan! Gezellig. Aangezien het slapen in de haven niet echt leuk is, blijft ze in haar pensionnetje aan het strand. En gelijk heeft ze! We eten wel gezellig samen ook met Age en Wilbert onze gasten, die we op vrijdag en zaterdag uitzwaaien! Een uurtje later lopen we naar het station om Christine, een 'vlieg'vriendin op te halen. Het is geen haalbare kaart om een permit voor haar en haar vriendin te regelen om op de boot te slapen. Dus we maken een uitstapje naar Unawatuna en slapen in een hotelletje met uitzicht op zee! Christine heeft in haar koffer potjes pindakaas, Hollandse koffie en Nederlandse vlaggen meegenomen. En haar vriendin vult de drop voorraad aan en maakt ons blij met ontbijtkoek!
We eten met onze pootjes in het zand maar moeten op een gegeven moment rennen met de borden en drankjes omdat het gaat regenen. Heerlijk om weer lekker bij te kletsen.
Zeilen reparerenWe proberen de stick vissers nog te spotten. Maar deze bezigheid is ondertussen een super toeristische attractie geworden. Voor 2000 ruppi willen ze wel met een mannetje of wat op stok gaan. Maar wij bedanken! Met een lokale bus reizen we weer terug naar Galle, lunchen bij een Ali lokali restaurantje en nemen weer afscheid. Wie weet tot in Zuid Afrika Christine! Xx

Nog een dagje dan gaan we een weekje met de rugzak er op uit! 1 dagje samen met Iris, waar we helaas weer afscheid van moeten nemen. Maar eerst nog wat klussen. Wat zeilreparaties, de watermaker moet weer dienst gaan doen. De was nog even weggewerkt. En vandaag is het danDiesel tanken eindelijk ook gelukt om de diesel tank weer vol te krijgen. Via de agent en met een dikke toeslag.... maar de tanks zijn weer vol! En 100 liter extra.... we hebben nog nooit zoveel diesel aan boord gehad!

588 Hits

Zeilen op de Indische Oceaan

Zijn het de mooie baaien met witte stranden en wuivende palmbomen? Het blauwe water met de vele vissen en prachtig koraal? De aardige mensen, het heerlijke Relaxeten en het comfort van een goed en degelijk zeilschip?  Je voelt je vrij op het water. Op de Full Circle hoeft niets maar mag (bijna) alles. Je hoeft niet te kunnen zeilen. Maar genieten dat is het belangrijkste op de Full Circle. Genieten van de natuur. Genieten van het mooie weer. Genieten van ‘vreemde’culturen.

Ontdek het zelf! Stap voor een onvergetelijke vakantie aan boord van de Full Circle en kom meezeilen naar Sri Lanka, of zeilen bij de Malediven, zeilen bij de Seychellen of misschien zeil je een hele lange etappe mee naar Chagos. Een prachtig atol waar je alleen maar met de zeilboot kan komen. Er is geen vliegveld daar. Ook Madgaskar doen we aan. Heel andere vakantiebestemmingen dan waar de gemiddelde Nederlander naar toe gaat.

SeychellenWe wisselen zeilen af met zwemmen en snorkelen, chillen op het strand met een lekkere cocktail.

Een mini cruise op een zeilboot, zo omschrijven wij een verblijf bij ons aan boord. Met maximaal vier gasten aan boord. Met Monique als prima gastvrouw en kokkin en Paul als ervaren schipper. En wil je beter leren zeilen? Ook dat kan. Zeilinstructie, maar dan wel met mooi weer en in korte broek!

Voor flottielje zeilen in de Malediven of flotielje zeilen bij de seychellen moet je niet bij ons zijn. Ook voor een zeilboot huren bij de Malediven of een zeilboot huren in de Seychellen ben je voor ons aan het verkeerde adres. Maar voor ontspannen meezeilen of actief leren zeilen ben je meer dan welkom.

De wereld rondzeilen is wat we met de Full Circle doen. Maar 2017 staat in het teken van zeilen op de Indische Oceaan. Ook als je niet eens echt van zeilen houdt maarWelkom aan boord wel geniet van op het water zijn. Of combineer een rondreis in de Sri Lanka, de Malediven in een groep of individueel met een week op de Full Circle. Duur? Dat valt wel mee. Kijk in ons overzicht voor beschikbaarheid en prijzen. Heb je nog vragen? Mail ons middels het contactformulier.

Ook de prijzen voor vluchten naar deze droomeilanden vallen mee en hoeven niet echt duurder te zijn dan een ticket naar het Caribische gebied. Al surfend op het internet zag ik tickets naar bv de Seychellen voor rond de 700 euro met Air Berlin. Vanaf Dusseldorf. Stap eens bij een reisbureau binnen zij kunnen je vast helpen met een geschikt ticket te vinden. Pak je kans om deze mooie eilanden vanaf het water te bekijken. Iedere dag een ander uitzicht ipv steeds hetzelfde vanuit je resort? Vragen? Mail ons en we geven antwoord. Soms kan het iets langer duren omdat we net een paar dagen op zee zitten. Maar antwoord krijg je zeker!