imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Zeilen op de Andaman zee

Phi PhiTussen de bedrijven door probeer ik even tijd te vinden om weer een blog te schrijven. Sinds de boot weer te water is gegaan en de voorraden weer zijn aangevuld hebben we aan een stuk door gasten. Hartstikke gezellig en goed voor ons. Maar het schrijven van een blog laat even op zich wachten. Maar vandaag zijn onze gasten, een gezin met twee jongens 12 & 16 jaar, aan het duiken. We liggen in de baai bij Phi Phi Don.

Heerlijk om even de tijd aan jezelf te hebben en te relaxen met een boek in de kuip. En toch ook stiekem nog even een paar klusjes doen!

De kerstdagen waren uiterst relaxt. Langzaam aan wakker worden. Zelfs de tieners sliepen uit! Uitgebreid ontbijten en dan ankerSandra leert snel op om ons met de stroom mee te laten nemen richting Koh Yao Yai. Daar hebben we ons anker laten zakken in No-Beer-Bay. Door ons zo gedoopt omdat er op het strand alleen maar eettentjes zijn gerund door moslims en er dus geen druppel alcohol te krijgen is! Maar een prima baai voor een eerste stop met nieuwe gasten. Die al snel over boord springen voor een verkwikkende duik.

Een kerstgevoel hebben we niet echt hier. Daar doen de Thaien niet aan. Af en toe zie je een verdwaalde kerstboom of een toerist met een kerstmuts op. Maar dan heb je het ook wel gehad. Ach, het is niet verkeerd om met de kerstdagen in je korte broek te lopen, ver van de kerststress in Nederland......

Gezellig met zijn allenMet de eerste gasten sinds ons vertrek uit Nederland, Sandra, Lenette en Hans hebben we  2 weken om van Langkawi naar Phuket gevaren. Met prachtige stops op de route. De Andaman zee met meer dan 130 eilandjes met de schitterende nationale parken is een prachtig gebied om te zeilen. Het is er best toeristisch. Maar tegen de tijd dat de dagtoeristen vertrekken per speed- of longtailboot  van de toeristische spots, komen wij aangezeild en droppen ons anker. En hebben we nog tijd genoeg om de nieuwe spot te ontdekken en bekijken. We hebben prima zeilweer gehad. De 3 gasten hadden elkaar al ontmoet op de Full Circle vriendendag, dus kenden ze elkaar al een beetje. Het droge seizoen is nog niet helemaal gesetteld, dus moeten we af en toe ankeren aan de oostzijde van eilanden om dat de wind dan uit Bond James Bondhet westen waait. Maar er is wind en dat is het belangrijkste! En de regen blijft achterwege!

Afgelopen week weer 3 mensen aan boord. Vanessa en een dochter van goede vrienden van ons Lynn en haar vriend Wesley. Ook hier weer een leuke match met mensen die elkaar niet kenden. En ook deze week liet de wind zich van haar allerbeste kant zien. Enorm veel mooie plekjes gezien en genoten! De steil uit zee oprijzende grillige rotsformaties bestaande kalksteen zijn weelderig begroeid en vormen regelmatig het decor voor films! James Bond eiland is er een voorbeeld van. Het is een wel een uit 1974; 'The man with the golden gun!' Even snel rekenend is dit al meer dan 40 jaar geleden! De tijd vliegt voorbij, een week is zo om!

Nog een paar reizen in dit gebied en we gaan weer vertrekken. Zal wel weer wennen zijn om langere etappes te varen, na een jaar zeilen tussen eilandjes die op dagafstanden van elkaar liggen. Maar we hebben er weer zin in!
1561 Hits

Splashen!

Zo noemen de Engelsen het weer tewaterlaten van de boot! Prima uitdrukking toch?
Hoera, de Full Circle drijft weer! Vanmorgen vroeg kwam de enorme kraan al aangereden. De stroppen erom en zo Full circle in de stroppenkon ze van de steunen af. Nog even de plekken waar de steunen zaten voorzien van een paar lagen anti fouling. Dan is het een geluk dat het hier zo warm is. De verf droogt zo! Dus hop nog een paar lagen!
Het ging als een geoliede machine. 3 kleine mannetjes en een enorme kraan! Binnen een mum van tijd dreef ze weer! Een klein stukje varen, naar de steiger want klaar met klussen zijn we nog niet!
De afgelopen 10 dagen hebben we knetterhard gewerkt. Kleine mannetjes en grote kranenDe hull weer voorzien van verschillende lagen anti fouling, de romp gepoetst( voel het nog in mijn armen en schouders)! Zwemplateau van nieuw hout voorzien, nieuwe kikkers, anker winch geserviced. Dit is een greep uit de klussen die we hebben gedaan. Maandag varen we Rebak Marina naar een andere haven waar we 6 nieuwe accu's aan boord krijgen. En dan hebben we de rest van de week om alles binnen weer in orde te krijgen. En dan vanzelfsprekend nog een dagje boodschappen doen. Zaterdag stappen de eerste gasten weer op!
De laatste maandjes in Thailand en dan weer verder..... We hebben trouwens nog 2 plaatsen op een mooie tweeweekse trip van Phuket naar Langkawi. Oudejaarsdag opstappen en afstappen op zaterdag 14 januari. Voor onze trouwe blog lezers hebben we een speciale prijs! Informeer er naar..... En ontsnap aan de kou en begin 2017 goed!

1581 Hits

Back on the boat

Het werd wel weer tijd voor een blog. De Full Circle vriendendag ligt alweer anderhalve maand achter ons en Toolsdat was het laatste bericht!
Ondertussen zijn we druk aan het klussen aan de Full Circle. Tijdens ons verblijf in Nederland is de kraan gerepareerd en hebben bevriende zeilers een oogje in het zeil gehouden toen ze door de marina staff op het droge is gezet. Altijd jammer als je er zelf niet bij bent. Dan hadden we niet iedere dag zo ver hoeven lopen. We staan namelijk helemaal aan het eind van de werf. En dat is best ver. Zekers als je hoge nood hebt....... (De toiletten aan boord kunnen we vanzelfsprekend niet gebruiken). Maar het heeft ook zijn voordelen. Er komen geen mensen langs gewandeld, dus we zijn niet snel afgeleid en hoeven ook niet veel social talk te doen tijdens het klussen. En we kunnen de overtollige kilootjes van al het lekkere eten in Nederland er weer af lopen!

Het was weer heerlijk in Nederland. Veel familie en bekenden gezien. Overal waren we weer van harte welkom. We hebben het een ieder wel gezegd, maar we zijn blij met zulke fijne familie en vrienden om ons heen. Paul maakt het zwemplateauNomaden als we zijn, hebben we toch iedere keer weer een slaapplaats nodig!
We konden bij de bull uitreiking van Marieke zijn. Zij heeft haar tweede master gehaald. Cum laude...Chapeau!
Er zijn ook minder leuke dingen gebeurd. Het zat er al tijden aan te komen. Waarschijnlijk heeft ze gewacht tot wij er waren. Een week nadat we in Nederland kwamen is Paul zijn moeder overleden. We hebben haar nog verschillende malen gezien en gesproken.
Haar lichaam was op en zelf had ze er ook niet veel zin meer in. Op 90 jarige leeftijd is ze rustig ingeslapen. Op zich een zeer respectabele leeftijd, maar het blijft toch je moeder. Maar heel fijn dat we er bij konden zijn en niet halsoverkop naar Nederland moesten.

Door omstandigheden konden we onze geplande vlucht 2 weken geleden niet halen en zijn we verlaat naar Maleisië vertrokken. Qua weer helemaal goed. Het heeft de afgelopen 2 weken heel erg veel geregend. Dus hadden we weinig kunnen uitrichten. Nu is het prachtig weer. Wel weer wennen aan de warmte.....pffft. Maar we kunnen prima doorwerken om de Full Circle op tijd klaar te krijgen. Ondertussen zet de overgang van het regenseizoen naar het 'goede seizoen' zich weer in. Het wordt drukker in de marina en ook op de werf wordt aardig geklust.

Ik brei maar weer een eind aan deze blog dan kan ik weer verder aan de klus.....
1469 Hits

FULL CIRCLE VRIENDENDAG

Lieve Full Circle Fans!

VriendendagFCGister heeft de 2e Full Circle Vriendendag plaatsgevonden. Dit keer in FC QuizBennekom op een prachtige lokatie. Bij Hermonde, academy voor managers, en een bijzondere vergaderlokatie midden in de bossen.

Heerlijk om onze Full Circle vrienden weer te zien en te spreken. Oude & Nieuwe vrienden. Jonge & Oudere vrienden. Sommige mensen hadden we 4 jaar De Winnaarsniet gezien. Met ons ‘Matrozenteam’ verliep de hele dag op rolletjes. Net als op de boot werd iedereen ontvangen met de befaamde  ‘Full Circle Rumpunch’.  De stemming zat er dus al snel in. Verder was er een nieuwe folder, een Full Circle quiz en de presentatie van de film “5 jaar onderweg” (binnenkort op we website!).

Matrozen ShirtsDe FC Quiz had grote belangstelling. Er werd flink gepuzzeld. De blogs werden herlezen, de FC crew werd uitgehoord (maar die liet niks los!). Vele inzendingen hadden de combinatie van de foto bij de locatie goed! Complimenten! Jullie lezen de blogs van de Full Circle goed! Dat betekende dus dat we de open vraag nodig hadden om de winnaar aan te wijzen. Met de vraag “Hoeveel Nautische Zeemijlen heeft de Full Circle tot nu toe afgelegd zaten Elly & Carool het dichtst bij de juiste afstand. De Full Circle heeft tot nu toe 34.576 NM afgelegd. Hun atwoord was 36.500 NM.

Van Harte Gefeliciteerd Carool en Elly! Geen idee hoe de dames de reis gaan invullen....... het is een zeilreis voor 1 persoon voor 1 Entreeweek....

Hermonde crew
Famous Rumpunch

2235 Hits
0 reacties

Koop een boot, werk je dood......

Langkawi, Rebak Marina , 31 augustus 2016

De Full Circle ligt aan de steiger van Marina Rebak. Ja, je weet wel die van de kraan. We zien nog steeds geen actie bij de kraan. Het schijnt een soort van politieke situatie te zijn. De marina is een onderdeel van een resort, daardoor kunnen wij heerlijk zwemmen in een prachtig zwembad, met een bar. We krijgen Schuren schurenzelfs handdoeken voor bij het zwembad. Ook op de consumpties en het eten krijgen we een flinke korting. Maar ja, wij hebben toch liever een werkende kraan die ons uit het water hijst! Maar absoluut geen zicht op een datum en er komen steeds meer boten die erin of eruit willen.

Maar we hebben genoeg te doen hoor. Daar niet van. Ondertussen hebben we het rooster wat in de kuip ligt flink onder handen genomen. De ingang van de Full Circle is weer voorzien van een mooie verflaag! Ziet er prachtig uit. Paul loopt nu de hele tijd heen en weer met planken, terwijl ik dit zit te schrijven. We gaan nieuwe accu’s kopen en meteen de capaciteit uitbreiden. 2 accu’s meer, maar daar moeten we ruimte voor maken en een goede bak maken waar deze in komen te staan, mochten ze eventueel gaan lekken..... En zoals je weet hebben we geen rechte wanden in de boot. Dus het is passen en meten. De huidige accu’s zijn niet heel slecht, wel ruim 5 jaar oud! Maar op de route die we komend jaar gaan varen zijn deze heel moeilijk, zo niet te verkrijgen. En zonder goed werkende accu’s ben je redelijk in de aap gelogeerd. En dan moeten ze ook nog de juiste afmetingen hebben. Dat is ongeveer net zoiets als een speld in een hooiberg zoeken. En laten we hier op Langkawi nu net de juiste maat accu’s vinden! Het bijbootje wordt ook gerenoveerd. Na 5 jaar mag er wel eens iets aan gerepareerd worden. Het brengt ons toch overal maar naar toe waar we aan de wal willen.

Nieuw likje verfGister hebben we al lopen sjouwen met een nieuwe startaccu. Jemig wat zijn die dingen zwaar. Gelijk allerlei verf en epoxy spullen gehaald. En bevoorraden voor een week. Dan kunnen we weer voorruit. En weet je wat nu het allerbeste is? We hebben hier een airco kunnen huren! Slapen doen we dus weer ónder het lakentje in plaats van er óp en bij het schrijven van deze blog heb ik net geen kippenvel! En bij Paul staat bij het klussen ín de boot het zweet niet op zijn rug!

Volgend jaar gaan we weer hele afstanden zeilen. Betekent; goed bevoorraden voordat we uit Azie vertrekken. We zijn nu dus al aan net nadenken over van alles wat we mee willen nemen. En lijsten daarvoor aan het maken. Zodat we niets vergeten. Er zit zelfs een stuk tussen waar we moeten bevoorraden voor 6 weken! Op Chagos, een prachtig atol is niets! Bedoel natuurlijk een winkel. De natuur en de onderwaterwereld moet er schitterend zijn.

Vanzelfsprekend zijn we ook aan het aftellen om naar Nederland te komen. Heerlijk om iedereen weer te zien. Op de Full CircleNieuw Accu capaciteit Vriendendag wordt het al aardig druk! We hebben er zin in. Binnenkort ook nog een nieuwsbrief eruit. We hebben het er maar druk mee en eigenlijk bijna geen tijd om van dat mooie zwembad te genieten hier!

Ondertussen is het 9 september en zijn we volgende week al in Nederland. Afgelopen week weer heel wat klussen van de lijst kunnen schrappen. Nog een paar lakklussen en dan gaan we zondag opruimen en schoonmaken. Ben blij dat we even goed op kunnen ruimen. Je wordt wel iebel als je nergens een plekje hebt waar het geen zooi is! Maar het is voor een goed doel en het wordt moooooi.