imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Stage op de Full Circle

Marente in de mastOp school in de derde VWO kreeg ik de opdracht om 30 uur stage te lopen bij een bedrijf. Na een lange tijd denken over wat voor stage ik graag wilde lopen kondigden mijn ouders aan dat we op vakantie met Paul en Monique mee konden zeilen, mijn ouders vroegen zich af of ik dit ook wilde. Maar natuurlijk wilde ik dat! Ik zeurde al heel lang of we een vakantie mee konden zeilen met de Full Circle, en nu gingen we dat eindelijk doen. Toen gingen m'n gedachte verder over mijn stage en ik vroeg me af of een stage in Thailand en Maleisië goedgekeurd zou worden, mijn stage op de Full Circle werd goedgekeurd door school. Als de wiedeweerga heb ik een mail gestuurd naar Paul en Monique of ik mijn stage op de Full Circle mocht lopen, mijn stage vonden ze hartstikke leuk. Ik kreeg enorm veel zin in mijn stagewerkweek!

De vakantie was aangebroken en dus ook mijn stageweek. Eenmaal aangekomen in de haven waar de Full Circle geankerd lag Banana Pancakeswerden we hartelijk ontvangen en hebben we veel bijgepraat met Paul en Monique. Het was inmiddels alweer 5 jaar geleden dat de twee dappere schippers de haven van Harlingen hebben verlaten. Door de gastvrijheid van Paul en Monique voelde de boot al snel als een vertrouwde omgeving. Het was prachtig weer, misschien zelfs iets te prachtig. Het was rond de 37 graden Celsius.

Mijn bijzondere stage mocht beginnen. Mijn eerste taak was het verzorgen van het eten. Denk ook aan tussendoortjes zoals smoothies en broodjes. Ik heb geholpen met het ankeren van de boot en de boot weer vertrekklaar maken. Wat ik het liefste deed was voor verkoeling zorgen door emmers met koud water over Marente maakt Sushide gasten te gooien. Ook ben ik in de mast van de Full Circle gehesen om een vlag los te maken. Dat was toch wel het spannendste klusje. Het was voor mij Aan het poetseneen erg leuke week. Ik heb enorm veel waardering hoeveel werk Paul en Monique verrichten om het hun gasten uiterst comfortabel te maken en altijd voor je klaar staan.

Na de geweldige week op de Full Circle kwam ik terug xin Nederland met een prachtige ervaring en de beste stage die ik mij kon voorstellen. Ik heb hier op school een presentatie over gegeven en een verslag over gemaakt. Paul en Monique kregen veel bewondering en mijn stage een zeer goed cijfer. Dank jullie wel Full Circle Sailing!

1594 Hits
0 reacties

Soms zit het mee.... Soms zit het.....

Ja, het is wel een beetje afgezaagde titel! Maar de afgelopen week hebben we dit vaak gedacht! Meevaller: Te beginnen met Potdekselzoals beloofd; de Potdeksel! De klus is geklaard en het is werkelijk prachtig geworden! Kijk maar op bijgaande foto! We zagen er eerlijk gezegd wel een beetje tegenop. Geen idee of de Thaise werklui goed werk zouden leveren. Zouden we het redden in de tijd die we ervoor hadden gepland? Maar we zijn dik tevreden!

Tegenvaller: waren de kikkers, enorme joekels van dingen om de boot aan af te meren. Deze zijn van aluminium en blijken zwaar gecorrodeerd te zijn aan de onderkant.  We hebben ze nog maar even teruggeplaatst. Maar we hebben een ‘roestvrijstaal mannetje’ in Rebak Marina, Frederick, die de kikkers voor ons gaat namaken met nog wat andere zaken die we niet terug willen plaatsen maar willen vernieuwen.

Meevaller:  onze creatieve Thom heeft voor ons ‘even snel’ een nieuw ontwerp gemaakt  voor op onze nieuwe T-Shirts die we meenemen naar Nederland. We hebben een prima adresje gevonden die deze shirts van mooie kwaliteit voor ons in zeer korte tijd heeft bedrukt. Kom naar de Full Circle Vriendendag op 2 oktober in Bennekom (even aanmelden via contactformulier)  en koop zo’n prachtig exemplaar voor een aantrekkelijk prijsje(zie foto).  En Thom..... dank voor je snelle actie!

Full Circle T ShirtDe allergrootste tegenvaller was dat we maar geen bericht kregen van de Marina waar de Full Circle het water uit gaat als we naar Nederland komen. Ja, dat was trouwens ook een meevaller. De (bijna) goedkoopste tickets van Kuala Lumpur naar Amsterdam waren met de KLM! Snelste verbinding! Maar verderbordurend op de Marina;  na 3 e-mails  wanneer de Haul Out zou kunnen plaatsvinden, eindelijk bericht: De Full Circle kán helemaal niet uit het water! De kraan is defect.  Ze hebben geen idee wanneer deze weer in service is. Maar dan zal eerst de wachtlijst weggewerkt moeten worden! Daar gaat onze mooie planning. Je ziet je kan het zo goed regelen. Maar er kan van alles gebeuren. Inshalla! Gelukkig zijn er genoeg klussen die we kunnen doen zonder dat de Full Cirle droog staat. Maar hopen dat we net voor dat we naar Nederland nog uit het water kunnen (waarschijnlijk niet) en anders zodra we terug komen. En dan heel hard aan de slag!

Er zitten nieuwe huiken om de zeilen. Een prima adresje op Phuket. Meevaller. Een Kiwi die al jaren zijn bedrijf bij Boot Lagoon heeft. Hij heeft prachtig werk geleverd en prima service. Over service gesproken..... Voor ons vertrek hebben we voor echt duizenden euro’s geld geinvesteerd in Raymarine apparatuur. Onder andere 2 plotters (soort van grote Tom-Tom’s, maar dan voor op het water,  C90W en C120W). We zijn redelijk tevreden over deze apparaten. Al vallen ze tijdens een dag zeilen vaak een paar keer uit. Starten wel vanzelf weer op. Maar toch verwacht je dit niet. Dat terzijde. Maar over de service van Raymarine zijn we niet tevreden, tegenvaller dus. RaymarineEr zit een soort van navigatieknop op die al voor de 2e keer in 5 jaar uit elkaar valt. We kunnen nieuwe kopen voor ruim 30 euro per stuk, dan kunnen we er weer een tijdje tegen aan. Waarschijnlijk weer maar 2 jaar. Bij apparaten die zo duur zijn verwacht je dit toch niet? Denk gewoon slecht materiaal. Dit kan 1 x gebeuren, maar 2 x in 5 jaar en bij beide plotters!! We hebben er ook nog één binnen staan. Terwijl ze aan weer en wind mogen worden blootgesteld staan ze bij ons binnen en onder de kap en als we niet zeilen ligt deze ook binnen. Anders zouden ze waarschijnlijk maar 1 jaar meegaan! Vooral Paul kan echt ontzettend boos worden over dit soort zaken. Fabrikanten, A-merken die geen verantwoording nemen voor slechte spullen. Enfin je moet er maar mee leren leven. Er zijn ergere dingen.....

Mijn zus is ziek. Maar we komen heel snel naar huis Els. Je bent sterk. Hou je goed en tot gauw.

Eergister bereikte ons ook het zeer droevige bericht dat een bevriende zeiler, en tevens ook ex collega schipper van de Zeezeilers van Paul is overleden. We wisten dat hij ernstig ziek was. Hij heeft samen met Anya een prachtige reis gemaakt, ondanks zijn ziekte. We hebben hen afgelopen jaar een aantal keer gezien in Maleisie en Ben AnyaThailand. Ze hebben nog een serenade gebracht met Paul zijn verjaardag! Ze hebben de Giggles op de vrachtboot naar de Middelandse Zee gebracht. Ze hoopten daar nog een poos te kunnen zeilen. Maar helaas moesten ze hun reis afbreken omdat hij hard achteruit ging. Maar dat het zo snel ging heeft iedereen verrast! Anya maakte een mooi filmpje van hun reis. Met als titel. LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF!

We wensen Anya en familie van Ben heel veel sterkte met de leegte die hij achterlaat!

2468 Hits
0 reacties

Firma Klus & ZO, potdeksel zit er bijna op...

Wauw wat een enorme klus!

De vakmanMaar wat wordt het mooi. Omdat het hout hier goedkoper is dan in Nederland Sikaflexenen zeker het loon van de klusjesmannen, hebben we besloten hier in Thailand de klus aan de potdeksel te doen.

Wat een werk. Je realiseert je niet wat er allemaal op de rand van de boot staat. Het voorstag zit eraan vast. De reling, allerlei beslag, draadjes van verlichting en de GPS gaan er door en wat denk je van de bolders? Dat moet er allemaal af. Maar hoe meer je je boot dan af als er geen bolders op je boot zitten?

Paul is niet voor een gat te vangen. We hebben enorm sterke lieren op de boot, echt van die hele grote jongens, die je tegenwoordig niet meer op ons formaat boot ziet. De ankerlier heeft een kaapstander, waar we de voorlijnen over kunnen leggen. We hebben een beschutte plek in de Marina (Yacht Haven) uitgezocht. We liggen dus goed vast.

De verbindingen mooi makenHet verwijderen van de potdeksel hebben we zoveel mogelijk zelf gedaan. Maar moet voorzichtig gebeuren omdat de oude delen worden nagemaakt!

Pfffft... Sommige delen gaan er redelijk makkelijk af, maar er zijn stukken waar we nóg erger door gaan zweten dan we al doen! We zijn blij met elk wolkje aan de lucht. Dat scheelt echt in de warmte. Het eerste wat de Thaise mannetjes dan ook doen voordat ze iedere dag beginnen is een tentje bouwen tegen de Paul zijn klemmen werken goedzon! Ondertussen liggen we 2 weken in de haven en is de klus bijna klaar. Al het hout zit erop. Nu de afwerking nog! Met een dag of 2-3 moet het klaar zijn. Maar je weet nooit met de regen in dit seizoen hier. Bij het schrijven van deze blog klettert de regen uit de lucht. Maar vandaag is het zondag en wordt er niet geklust.

Wat een verschil met de oude potdeksel. Prachtig hout. Als het net zolang meegaat als het oude hout, kunnen we er voorlopig tegenaan. Hierbij wat foto's van de vorderingen van de klus. Ik beloof nog een. Mooie foto als het helemaal klaar is!

Het is ondertussen maandag en er is veel werk verzet vandaag! Er resten nog wat afwerkingsklussen. De verbindingen tussen de diverse houtdelen. Er liepen wel 6 mensen op de boot. Afplakken, sikaflexen, schoonmaken....... Morgen alles weer terugplaatsen? Nog 1 dag?

1634 Hits

Mens, ga toch koken!

Geen wifi, geen airco, geen tv, maximaal 1400 liter water voor een week. Op weg naar het einde van de wereld? Een Onthaastensurvivaltocht in de Ardennen? We kozen voor een week Spartaanse vrijheid op de Full Circle. Een week lang zeilen langs de prachtige Lekker relaxtThaise kust ter hoogte van Phuket. Spartaans is een understatement als je verslaafd bent aan je telefoon, Ipad of je buurvrouw want zeilen met Paul en Monique betekent een week lang een heerlijk ontbijt, ’s avonds een frisse gin tonic terwijl Monique van verse ingrediënten een heerlijke maaltijd maakt in de snikhete kombuis. De legendarische woorden van wijlen een oud-politicus dienden zich als vanzelf aan: “Mens ga toch koken”, heerlijk die overzichtelijke rolverdeling ;-). Als je eenmaal de stap hebt genomen om je kantoorpak te verruilen voor je zwembroek en je schoenen voor je slippers, dan breekt er een tijd aan waarin de clichés niet Arien in gedachtenworden geschuwd: de wind door je haren, een frisse tropische stortbui tijdens het zeilen, een duik in het water vanaf de boot en turen naar de visarenden die er opvallend lang over doen voordat ze een visje naar hun smaak hebben gevonden. Nooit geweten dat je op zee zoveel mooie vlinders tegenkomt. Een Vers fruit Hapjevriendin vertelde mij ooit dat als er een vlinder om je heen vliegt er een verandering op komst is. Met de wind uit alle hoeken en het onvoorspelbare weer was dat ook zeker het geval. Zeilen is afstand nemen, zeemijlen uit de kust verwijderd, weg van alle drukte en hectiek. Tijd en ruimte om Paul en Monique te assisteren bij het zeilen of, liggend op het dek, te staren naar de sterrenhemel, die bij het vorderen van de avond steeds meer van zichzelf prijs durft te geven. Weg van alle communicatiemiddelen, uitlaatgassen en overlegagenda’s. Zeilen gaf ons deze week ruimte, om ons heen en in ons hoofd. Ruimte om nieuwe ideeën op te doen en het leven op vasteland vanuit een andere ooghoek te kunnen aanschouwen. Wij schepen zeker weer in en hopen erop dat Monique dan nog steeds in de hete kombuis aan het werk wil want wat kan die vrouw toch koken!

1813 Hits

Van de Firma Klus & Zo

Het vaarseizoen van de de Full Circle is afgesloten met een reis met jongelui. 3 twintigers, Annemarije, Iris Anne en RemRemco en Iris stapten afgelopen zondag weer af in Phuket. Na een heerlijk weekje varen tussen de Thaise eilanden. De Full Circle ligt dit keer niet voor anker bij Yacht Haven, maar ín de Marina. Michel en Corine Kortstra hielden vakantie 'in de buurt' en kwamen ook nog voor een bliksembezoek langs op zaterdagavond. Altijd goed voor een paar heerlijke, gezellige uurtjes! Zondag vroeg in de morgen vertrokken ze weer naar hun volgende bestemming.

Gelijk zijn wij met één van de grootste klussen van deze periode is begonnen; het vervangen van de potdeksel. Potdeksel? Zullen velen denken, wat is dat dan? Dat is de brede houten rand rondom de boot (zie foto). Ach, hij had nog wat jaartjes mee gekund. Maar aangezien het teak hier goedkoper is dan in Nederland en ook het loon van de werkmannetjes hebben we besloten de klus hier aan te pakken.

Gezellig met Miez en CorOp zondag meteen aan de slag met het verwijderen van de rand. Dat moetenPotdeksel we zelf kunnen. Een bereklus! Die heb je er niet 1,2,3 af. Zit er al meer dan 30 jaar op! Naast me hoor ik regelmatig gemopper.... Werken in deze hitte is een uitdaging! Na 1 dag hebben we de bakboordzijde bijna kaal. 's Maandags de stuurboordzijde. Met het verwijderen van het gedeelte onder het voorstag hebben we hulp nodig. Nu tijd voor andere klussen terwijl de nieuwe delen in de werkplaats worden gemaakt. Gister hebben daar we even om een hoekje gekeken. Het hout ziet er prachtig uit. Volgende week worden de delen weer geplaatst...... Wordt vervolgd!

De Full Circle komt weer in de vaart vanaf begin december. We blijven nog in Thailand en Maleisië tot eind februari. Overweeg je een zeilvakantie in dit afwisselende en mooie gebied? Kijk op de planning. We hebben nog een paar weken beschikbaar! Lekker naar de Thaise zon in de winter!