imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Een week op de boot

Hen en KeesHet was 3,5 jaar geleden dat we in Bonaire te gast waren op de Full Circle bij Paul en Monique. Die tijd viel weg toen we op de luchthaven van Phuket welkom werden geheten. Daar zaten P &M te wachten met een blad waarop 4 glazen met een heerlijke punch. Het voelde als thuis komen.

Het schip lag voor anker. Dat betekende dat we altijd de Dinghy nodig hadden om ons te verplaatsen van en naar de haven of van en naar de eilanden. Omdat ik, Henneke, geen zeebenen heb was dat iedere keer spannend om op deze kleine jongen te komen. Gelukkig waren daar dan Paul en Monique die dat in goede banen wisten te leiden........ Pfffff.

Voor we naar Thailand vertrokken hadden we al gehoord dat het op dit moment de warmste tijd van het jaar zou zijn. Immers, hetKleine Monnikjes is in deze periode Thais nieuwjaar waarbij in steden en dorpen gedurende een paar dagen iedereen natgespoten wordt. Maar, lees je dan, dat is geen probleem omdat het die dagen dus zo warm is.

Wat die warmte betreft, dat hebben we geweten. We hebben nog nooit zoveel gezweet als de afgelopen drie weken. Zowel in Maleisië waar we de eerste 10 dagen doorgebracht hebben, als in Thailand. Dankzij de twee kleine ventilatoren in onze hut (in de punt) waren de nachten goed uit te houden.

Wat het zeilen betreft, dat is wat minder geweest dan we gehoopt hadden. Maar om te zeilen heb je wind nodig. Laten we nu net in die ene week aangemonsterd zijn , dat het niet alleen heet was, maar ook dat er weinig wind was. Volgens Paul had dat ook te maken met de overgang van  het ene seizoen in het andere. Misschien dat hij zelf nog eens uit kan leggen hoe dat in elkaar steekt. Heel interessant overigens, zeker voor ons nitwits wat zeilen betreft.

Kees PaulMaar goed, ondanks dat we maar een dag echt konden zeilen op de fok, we hebben een heerlijke week gehad.

De eerste dag hebben een een toer over het eiland Phuket gemaakt met eten op het strandde auto die we nog een dagje extra gehuurd hadden. We hebben o.a. de indrukwekkende grote Buddha boven op een heuvel bezocht. We boften, toen we daar kwamen waren er heel veel vooral jonge monniken.

Onderweg zagen we veel plekken waar het mogelijk was op een olifant een toertje te maken, het beroemde Patong hebben we gezien. Aan het eind van de dag ontmoetten we nog Pauls dochter Iris  waarmee we heerlijk en gezellig in een strandrestaurant hebben gegeten ter afscheid van haar vakantie.

De dagen die daarna volgden hebben we alle dagen gevaren, afhankelijk van de wind, of geen wind, op de motor of zoals eerder genoemd op het fok.

Af en toe hebben we in zee gezwommen. Tot we regelmatig kwallen langs zagen zwemmen. Kwallen van wel een halve meter Kwaldoorsnee. Mooie indrukwekkende beesten. Maar als zwemmen in zee dan niet kan, aan boord zijn perfecte douches om het luie zweet af te spoelen.

Luie zweet? Jazeker. Deze week was er een van onthaasten, van het niks doen, van het verwend worden, van het om je heen kijken, foto's nemen, en vooral ook van het heerlijke eten......

We kijken terug op een topweek, doorgebracht met een topstel. We kijken al weer uit naar een volgende aanmonstering.

O ja, klaverjassen staat 4-1 voor de meisjes!

Liefs voor jullie beiden.

Kees en Henneke

1578 Hits

1 APRIL !

TUSSENJAAR?

We zijn bijna 5 jaar onderweg. En we hebben inmiddels driekwart van onze reis rond de wereld er op zitten. We hebben veel

FC Tussenjaargezien en beleefd. We hebben ook heel wat gasten aan boord gehad. In het ene gebied wat meer, in het andere gebied wat minder. We mogen niet klagen en dat doen we ook niet. De tijd vliegt zoals altijd voorbij. Verder gaat er veel tijd zitten in het onderhouden van de boot, onderzoeken van toekomstige vaarroutes, aanvragen voor visa en noem maar op. We merken dat het soms wat veel wordt. Dat de rek er een beetje uit is. De lol wat minder. Kortom, we hebben besloten een tussenjaar te nemen.

DSC 0777De boot is zojuist op de kant gezet. We pakken onze rugzakken en gaan lekker over land reizen. Even geen motoronderhoud, geen watermakerfilters verwisselen, broodbakken en boot poetsen. Captain Tarvo en Waterknijn gaan samen op pad. Cultuur en avontuur. We beginnen in Vietnam, Laos en Cambodja. Misschien nog Australie. Later in het jaar denken we Nederland nog aan te doen.

De gasten die voor de komende zomer bij ons hebben geboekt zijn inmiddels persoonlijk op de hoogte gebracht. Niet leuk maar het is niet anders. We verwachten ze nu volgend jaar aan boord. Als compensatie krijgen ze een speciaal Full Circle Tussenjaar Poloshirt. Wie wil dat niet?

1926 Hits
0 reacties

Follow the sun (& eet green curry met beep)

Iris en PaulEen last minute actie, 5 weken naar Thailand. Nog geen maand later zit ik al in het vliegtuig. Aangekomen op Phuket Airport zie Springrollsik Paul en Monique al staan met een dienblad met 3 cocktails. Het voelt voor mij inmiddels al vertrouwd, zo'n welkomstcomité op het vliegveld. Eenmaal buiten vliegt de warmte me tegemoet, maar wat ruikt alles heerlijk! Planten, bloemen, zout, "zomer", zo anders dan februari in Leeuwarden, dat ik net achter mij heb gelaten.

Met Indonesië nog in mijn achterhoofd heb ik aardig wat verwachtingen.
De eerste dagen zijn we gezellig met zijn drietjes. Nadat Peter en Shamin gearriveerd zijn, zeilen we o.a. naar Koh Lanta, Koh Phi Phi, Koh Lipe (favoriet!) en uiteindelijk naar Langkawi. Alle kleuren zijn zó mooi en het landschap is zo divers!
We varen tussen prachtige rotsen en ik schiet foto's die mooier zijn dan de (telefoon)wallpaper die ik ingesteld had om thuis vast in de stemming te komen. Tijdens de tweeweekse zeilreis eten we green curry (met beep!), pad Thai, 2 kilo garnalen, drinken we cocktails, volgen we een kookworkshop, knuffelen we met kwallen, lees ik 7 boeken, spelen we veel spelletjes, bezoeken we "the beach" (van Leonardo di Caprio), snorkelen we op diverse plekken en zeilen we net voor Langkawi in een groep van 7 Hangmatmomentwhalesharks! Wat een unieke ervaring!

Ik ging naar Thailand met zeker vier doelen:
- Heerlijk tot rust komen en een gekke periode afsluiten
- Curry eten tot het m'n neus uit komt
- Bijkletsen met Paul en Monique
- In zoveel mogelijk hangmatten hangen ;-)

... de curry komt echt mijn neus nog niet uit. Voor de rest ben ik zeer geslaagd. En ik heb nogWhaleshark een week te gaan! Mijn laatste week reis ik (zonder de Full Circle) via Koh Samui en Khao Sok terug naar Phuket. Ik ben benieuwd wat ik nog meer ga beleven. Maar deze reis is sowieso al meer dan geslaagd!

Lieve Paul en Monique, soms vind ik het wel heel lastig dat jullie zo ver weg zijn.. Vaak staat er letterlijk en figuurlijk een wereld van verschil tussen ons in. Ik ben blij dat ik dit zo mee kan maken. Deze langere tijd aan boord heeft mij echt kennis laten maken met jullie (huidige) leven en dit maakt het communiceren op afstand voor mij veel gemakkelijker.

Kapunka voor deze unieke ervaring!

Follow, follow the sun

IRIS

1580 Hits
0 reacties

Wat wij (niet) missen......

Het leven wat wij leiden is een prachtig leven, vinden wij zelf tenminste. Na bijna 5 jaar over de wereldzeeën Iris kijkt uit over zeezeilen, hebben we er nog steeds geen genoeg van. Eigenlijk is het een eenvoudig leven. De woonoppervlakte is klein. We hebben geen last van luidruchtige buren. Hebben we dat wel, dan gaan gewoon iets verderop liggen of in een andere baai. De route die we varen is voornamelijk in mooi weer. Dus de lange broeken komen alleen de kast uit als we naar Nederland gaan. Sterker nog, we hebben er beiden maar 1 aan boord, de rest ligt in Nederland! We hebben geen zorgen over auto’s vaste lasten, hypotheken en vervelende bazen. Natuurlijk gaat er op Full Circle ook wel eens iets kapot. Maar we worden steeds handiger en creatiever om zaken op te lossen. En vanzelfsprekend proberen we haar zo goed mogelijk te onderhouden. Zolang we maar gasten enthousiast kunnen maken om te zeilen in Thailand, te zeilen in Maleisie, te zeilen naar Sri Lanka, te zeilen bij de Malediven, te zeilen bij de Seychelen, te zeilen bij Madagaskar en te zeilen naar Zuid Afrika (deze tekst helpt hopelijk weer om ons beter te vinden metSaampjes genieten Google!), houden wij de Full Circle drijvend en komen we nog niet terug. Stuur vooral deze blog door naar vrienden die mogelijk enthousiast zijn voor een mooie zeilreis..... Wat wij wél missen zijn de contacten met familie en vrienden. Toen we bij Panama losgooiden duurde het 2 jaar voordat we weer voet zetten Sundowner op Koh Lipeop Nederlandse bodem. Het is heerlijk nu weer op ‘goede reisafstand’ te zijn. Iris is momenteel aan boord. Zij heeft tijd voor een langere vakantie. Ja, en eigenlijk is het ook wel heel bijzonder om een tijd lang zo dicht bij elkaar te leven. Anders dan in Nederland waar je elkaar wel regelmatiger maar minder intensief zou zien... Het is dit jaar een echt Vanderlindenjaar. Marieke en Michel komen ook een periode en ook Marjanneke heeft de stoute schoenen aangetrokken voor een Full Circle vakantie! Bijzonder toch? Ik weet niet wie er meer geniet.........

1934 Hits

Blij op de FULL CIRCLE

Blij op de Full CircleNa 2 dagen in een resort aan de westkust van Phuket acclimatiseren ben ik er helemaal aan toe om naar Yacht Haven Phuket te gaan. De taxichauffeur weet precies waar het is, ik Binnen etenkan lekker op het terras zitten en langzaam op zoek gaan naar Monique en Paul. Ze zitten aan een tafel binnen en zijn druk bezig met het updaten van de Full Circle website. De andere 2 gasten zijn inmiddels ook gearriveerd. We zijn klaar om naar de Full Circle te gaan, die voor anker ligt net buiten de marina. Wat is een jachthaven toch leuk, mensen en boten kijken, op vlonders lopen, heel rustgevend. Ik voel me heel welkom op de Full Circle, Monique en Paul vertellen over de boot en geven een rondleiding, de Full Circle is ruim en comfortabel, en ziet er vanbinnen en vanbuiten uitstekend uit. De eerste nacht blijven we bij de marina liggen en nu gaat het regenen, grappig, we gaan gewoon binnen zitten. Na een onrustige nacht, ben ik heel vroeg wakker en ga op het dek zitten genieten van de opgaande zon. Paul laat me zien hoe de boot zeilklaar wordt gemaakt, en dat allemaal op blote voeten, heel fijn en ik mag Monique nog niet helpen met het ontbijt. Onze eerste bestemming is een eiland zonder bierMooie zonsondergang 1. Gelukkig is er schaduw op de boot, want ik wil niet verbranden, maar er is ook een lekkere wind, we hebben zelfs de zeilen gereefd. We gaan voor anker in een de baai bij het eiland, iedereen gaat van boord, ik blijf lezen en geniet van de rust. Al het eten is gezond en verrukkelijk, de hele dag zorgen ze beiden dat we genoeg drinken, zodat niemand kan uitdrogen, het is de hele week boven de 30 graden. We zeilen de hele 3de dag en zijn in de avond bij Phi Phi Don en gaan met de Apen eilanddinghy aan land om te eten. We lopen naar de andere kant van het eiland door kleine straatje waar je van alles kan kopen, er lopen veel jonge mensen met buckets, er is hippe muziek en vuurspuwers, naar een restaurant aan het strand. De volgende ochtend varen we om 7 uur in een longtail rondom het naburige eiland (Phi Phi Le). Het is nog rustig en zijn er maar een paar andere boten. Ik ga voor de allereerst keer snorkelen, wat ik heel leuk vind. We komen bij allerlei idyllische strandjes, waar we elke keer uit de boot gaan om te snorkelen. Ook nog even langs een apeneiland, voordat we weer op boot terugkomen. We zeilen vandaag naar Koh Dam Hok en Koh Dam Kwan, deze eilanden zijn bij eb met elkaar verbonden, wat een prachtige plek, hier wil ik wel een hele week blijven. Gelukkig blijft er wind dus we kunnen door naar Koh Lanta, heerlijke zeildag. Als Monique en Paul hebben geankerd springen we allemaal altijd meteen van boot om lekker af te koelen en een Gezond etenbeetje te zwemmen. Wat een leven. Weer een dag heerlijk gezeild en 1 uur op de motor het is hier een mooie plek, maar wat een lawaai van alle longtails, die af en aan varen, ik krijg er hoofdpijn van. Het wordt donker en het lawaai neem af, pfoef. De wind blijft gunstig we kunnen heel relaxt zeilen naar de voorlaatste stop waar we nog een nacht voor anker gaan, het is een Sundowner op het strandsemi-onbewoond eiland, waar we op het strand gaan borrelen, voordat we de volgende dag weer terug naar de Yacht haven Phuket zeilen. Monique en Paul hebben hele goede verhalen over oceanen, eilanden, zeilen, boten en het weer, ze hebben ook veel leuke filmpjes van hun avonturen. Ze zijn heel gastvrij, ieder op een heel eigen manier, ik vond het een feest bij hen aan boord te zijn. Gelukkig mocht ik zo nu en dan iets doen, maar het hoefde eigenlijk niet, want ze zijn een heel op elkaar ingespeeld paar. Veel dank voor de fantastische week.