imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Whale tail

Turks & Caicos,

Jaaa, we zijn weer bij met de blogs! We liepen een tijdje achter door onze ‘vakantie’ op Cuba. Maar we zijn weer helemaal bijgekletst! Ondertussen liggen we bij de Turks & Caicos eilanden. Voor een mooi strand met een 5 sterren+ resort. Waar we mooi ‘internet van kunnen lenen’ met onze super antenne. Gisteren zijn we hier de wal opgeweest. Dachten misschien makkelijk naar Providenciales (hoofdstad) te komen. Maar er is hier niet anders dan het prive resort. We werden allervriendelijkst ontvangen. Iemand wilde wel een oogje op de dinghy houden en we mochten zelfs een drankje drinken! Paul blikte of bloosde niet toen ie af moest rekenen. Maar het was echt belachelijk duur! ’s Avond heb ik nog even op de website gekeken van het Resort en zag dat de goedkoopste accommodatie > 1000 USD per nacht was! http://tinyurl.com/crdsbzeWat is een weekje op de Full Circle dan goedkoop, hahahahahaha. Vanaf Cuba naar deze eilandengroep hebben we nog 2 x een stop gehad. Great & Littele Inagua hebben we aangedaan (zuidelijke eilanden van de Bahama’s). Bij het naderen van West Caicos zien we eerst een groep dolfijnen. Nog geen half uur later zwemt er in tegengestelde richting een walvis! Bij de tweede keer dat ie bovenwater komt zien we zelfs zijn staart! Geen twijfel mogelijk …… een WALVIS! Oehhhaaaaa….. dat bezorgt je kippenvel! Prachtig! Voordat we richting ankerplaats varen zien we nóg een walvis! Februari, maart en een gedeelte zijn de maanden dat ze hier zijn. ’t Is spectaculair. Nu gaan we maar weer verder met de kluslijst. We hebben alweer het een en ander kunnen afstrepen……. O, ja, kun je snel beslissen en wil je ook walvissen zien….. we hebben nog plaats op de Full Circle!

1037 Hits

Japie in Trinidad

Cuba,

Ja, jullie dagten natuurlijk, ‘waar blijft Japie nou?’ Nou, das nie zo moeilijk hoor. Als Paul en Mniek de wal op gaan pas ik meestal op de boot. Ja, iemand moet het doen tog? Maar laatst op Kuba mogt ik mee de wal op. Nou das best wel leuk hoor. Maarre, hier in het Oosten van Kuba is wel wat heeeel errugs gebeurt. Door die stomme orkaan Sandy zijn alle bananebomen omgewaait. Duurt wel tot volgent jaar voor de mense hier weer banane kunne eten. Zielig he? Maarre, we zijn met de bus ook nog naar Trinidad geweest. En Japie mee in de rugzak he. Nou, in Trinidad zijn lekker nog wel bananen. Kosten er maar een paar pesos dus ik mocht er elke dag wel drie! Joepie! Verder heb je in Trinidad heel veel mooie huizen. Vroeger wert hier heel veel geld verdient met suiker gemaakt van suikerriet. Ja en al dat suiker kon Kuba dan weer verkopen aan andere landen. Nu wort er voorral rum van gestookt. Dat vind Paul wel lekker. En Mniek maakt ook wel ‘banane flambee’. Dat is een soort van toetje van banaan die dan met rum in de fik wordt gestoken. Nou, ik schrik me dan elke keer het apelazerus. Denk dat de boot in de fik vliegt maar dat is gelukkig nog niet gebeurt. Maar goed we ware in Trinidad. Wat ook wel leuk is dat ze overal muziek maken. Op straat en in de restaurantjes. Best wel gezellig hoor die Kubaanse muziek. Met gitaren en zingen enzo. En elke groep wil dan graag ook z’n cd’tje verkopen. Hebben ze zelf gebrant op de compjuter natuurlijk. Maar goed, nu hebben we die cd’tjes ook op de boot en hoor ik alle dagen niks anders meer…

Nou, de groeten van JAPIE

995 Hits
0 reacties

This is U.S. Naval Air Base Guantanamo Bay do you read me?

Cuba,

Het is zondag 3 februari, we zijn nu twee weken in Cuba en weer klaar voor vertrek. De laatste CUC’s zijn omgezet in rum en we zij uitgeklaard door de douane. Het plan is om langs de zuidkust van Cuba naar het oosten te varen en dan noordwaarts richting de Turks & Caicoseilanden. Normaliter is dit een tocht tegen de passaatwind in en dat kan lastig zijn hebben we gemerkt. Maar de windgoden zijn ons goed gezind. Ondanks het ontbreken van gribfiles, de sailmailcomputer is helaas gecrasht, vertrekken we met goede weerinfo. Marieke (codenaam Merb) en Tom van de IImpuls hebben vanuit Nederland de routering overgenomen en sturen de info per SMS en de satelliettelefoon. Er staat een noordwesten wind en we zeilen mooi parallel aan de kust naar het oosten. We passeren Guantanamo Bay op een mijl of vier afstand. De Full Circle schiet met acht knopen door het water. Dan komt de marifoon tot leven… “Motorvessel south of Guantanamo Bay, this is. U.S. Naval Air Base Guantanamo Bay calling on channel 16, do you read me?” Wij kijken elkaar aan. Er is in geen velden of wegen een ander schip te zien. Zou hij ons bedoelen? Ik besluit maar even op te roepen. “Guantanamo Bay, Sailing Yacht Full Circle”. De reactie komt al snel. “Sailing Yacht Full Circle, this is U.S. Naval Air Base Guantanamo, you’re in my security zone. Please change your course to 180 degrees for 8 NM, please copy”. Enigszins geïntimideerd antwoord ik;”Guantanamo, Sailing Yacht Full Circle, that is understood, we will change our course to 180 degrees”. We vieren de schoten en vallen af. Snel nog even de bulletalie erop om een mogelijke klapgijp te voorkomen. Bij 145 graden zitten we pal voor de wind. We zullen toch zeker niet gaan gijpen? We willen naar oosten, niet naar het zuiden. We zijn ver genoeg uit de kust. Volgens onze kaart zitten we helemaal niet in de security sector! We houden de koers aan en na een half uur loeven we weer op naar de oorspronkelijke koers. Laat die Amerikanen het rambam krijgen. F…… You!

966 Hits

De H van Havana Hemingway en Hee Hallo

Cuba, Havanna,

Op zee zijn de pilotboeken met alle nautische info onontbeerlijk. Bij het reizen op land zweer ik nog steeds bij de Lonely Planet (LP). Zelf hebben we de LP van Cuba niet. Maar Huib laat zijn exemplaar bij ons achter. Die gaat zeker van pas komen en beduimeld worden! Gezamenlijk stappen we op de Viazulbus. Huib richting Holguin waar zijn vliegtuig vandaan vertrekt…. Dat blijkt dezelfde bus te zijn die naar Havana gaat. Dus we stellen het afscheid nog 4 uur uit! Cuba, het grootste eiland van de Carieb is ruim 3 x zo groot als Nederland. Van Santiago de Cuba, waar de Full Circle achterblijft naar Havana is bijna 1000 km! Een busreis van 16 uur. Eigenlijk is dat helemaal geen straf. Je krijgt een aardige indruk van het land. Je kijkt je ogen uit, wat een andere wereld! De bussen zijn met luxe en er wordt heel regelmatig gestopt om de benen te strekken, iets te nuttigen of te plassen. Bovendien hebben we beiden een goed boek, daar kom je de tijd wel mee door! Net na Middernacht arriveren we in Havana. Het busstation is niet echt in het centrum van de stad, dus verruilen we de bus voor een taxi om naar de binnenstad te komen. We hadden enige dagen geleden geprobeerd te reserveren in een Casa Particulare (particuliere pensions), maar deze was vol. De eigenaar sprak prima Engels en zei ons wel naar zijn huis te komen, hij zou iets voor ons regelen! Verschillende malen zei ik hem dat dat midden in de nacht zou zijn….. Geen probleem, gewoon aanbellen,hij zou iets regelen! Dus togen we midden in de nacht achter hem aan naar ons verblijf voor de komende 3 dagen een straat verderop! Dit was maar één voorbeeldje van de gastvrijheid van de Cubanen.

Onze Casa Particulare blijkt net buiten het oude centrum van Havana te liggen. Bewapend met foto- en filmcamera en natuurlijk de LP struinen we door de metropool. Je kan foto’s blijven maken en blijven filmen. Alles is zo anders….. We realiseren ons dat we voor het eerst sinds ons bezoek aan Nederland weer eens door een stad banjeren! En wat voor stad. Je probeert je fantasie te laten gaan. Er moet een tijd zijn geweest dat er weelde en rijkdom was. Het ene koloniale huis grenst aan het andere, helaas zijn de meeste huizen in hele slechte staat. Regelmatig zien we huizen die gerestaureerd worden…… We slenteren regelmatig over wegen die vroeger minstens zo mooi moeten zijn geweest als de Champs Elisee. Sta je net klaar om een prachtige oldtimer te kieken, schiet er net een paard en wagen voorbij… Heerlijk! Mooie pleinen, prachtige kerken, leuke terrasjes en overal galmt de Cubaanse muziek. We keuren in verschillende cafeetjes de mojito. In La Bodeguita del Medio, de vroegere stamkroeg van Hemingway vertelt de barkeeper dat ie bijna een RSI arm krijgt van alle mojito’s die hij maakt. Hij schat zo’n 500 per dag! A 5 CUC (=125 Peso= 4 Euro) per glas. Sommige zaken zijn niet te snappen. Af en toe wordt je als toerist aardig uitgemolken. Een lekker versgeperst sapje bij een lokaal stalletje kost 1 Peso en een klein gezoet espressootje idem dito! Maar daar voel je je ook niet goed bij…… Enfin, dat hoort bij Cuba…….. Evenals de muziek die geweldig is. In vele kroegjes en restaurantjes spelen bandjes. Ondertussen hebben we al een aardige verzameling CD’s. Na elke optreden probeert ze je hun hits te verkopen voor 10 CUC per kopie. Plotseling horen we; “Hee Hallo!!!”. He is werkelijk niet te geloven. Lopen we in deze enorme stad Jacques en Annet van de Panache tegen het lijf…. Op Jamaica hoorden we hun plannen van Cuba. We hebben ze uit zien varen vanuit Montego Bay. Hun boot ligt in Cienfuegos, niet al te ver van Trinidad, wat ook op ons program staat. Dat je dan uitgerekend op hetzelfde moment op dezelfde plaats in Havana bent…. Dat is toch wel een mojitowaard! Gezellig bijkletsen met een Cubaans strijkje op de achtergrond!

1021 Hits

600 KM in een 30 jaar oude Lada

Cuba - Niquero,

De boot ligt veilig in de haven van Santiago de Cuba, afgemeerd aan betonijzer dat uitsteekt! Er zijn twee pontons waar je aan af kunt meren. Eén is keurig opgeknapt na het passeren van orkaan Sandy en heeft mooie bolders en zelfs elektriciteit. Dat laatste hebben wij niet nodig en afmeren aan de wal die ‘minder luxe’ is, is goedkoper. Het is de hoogste tijd om Cuba te gaan verkennen. Noel rijdt ons 3-en, Huib onze gast en wij, met zijn 30 jaar oude Lada naar het centrum van Santiago. Eerst maar eens geld wisselen. Harde Euro’s voor CUC’s en Pesos. We krijgen voor 1 Euro ongeveer 1,3 CUC en vervolgens weer 24 Pesos voor een CUC. De CUC’s zijn internationaal inwisselbare Pesos. Als toerist moet je hier mee betalen in restaurants, hotels, winkels en ook het havengeld moet in CUC’s worden betaald. De Cubanen zijn er tuc op en doen van alles om deze CUC’s te bemachtigen. Alleen daarmee kunnen ze dure (import) artikelen kopen. Met CUC’s in mijn ene broekzak en Pesos in gaan we de stad in. Daar is van alles te zien en te koop. Op veel plaatsen, zowel buiten op straat als bij restaurants wordt muziek gemaakt! Erg leuk allemaal. We bekijken ook de kazerne van Moncado. Hier heeft Fidel in ’53 zijn eerste poging ondernomen om het regime van Battista omver te werpen. Het mislukte. Fidel overleefde het maar ging wel voor 2 jaar de gevangenis in. We bekijken de tentoonstelling en krijgen een beter beeld. Verder bezoeken we het carnavalmuseum en natuurlijk het Museo del Ron. De drankvoorraad van de Full Circle wordt hier in Cuba goed aangevuld. De rum is goed en best goedkoop. We wandelen verder door de stad. Op een plein wordt domino gespeeld en schaak. Overal worden refresco’s (vruchtensap), koffie, pizzapuntjes, broodjes verkocht, pindakoeken zijn mijn favoriet. En dat alles voor een paar Pesos. Het straatbeeld wordt verder bepaald door vrachtwagens die als bus worden ingezet (waar heel veel mensen in kunnen), oude Amerikaanse auto’s, bici taxi’s en taxi scooters. ’s Avonds worden we op straat gepasseerd door een meisje met een gitaar op haar rug. Ze spreekt ons aan en vraagt of we ergens willen eten met Cubaanse muziek. Dat willen we wel. Ze brengt ons naar een leuk lokaal restaurantje, ergens drie hoog. Zélf speelt zij op haar gitaar en zingt liedjes over Cuba en over ‘El Commendante’. Dat is dus Che Chevarra, nog altijd populair hier. We kopen haar CD als herinnering, wat een bijzondere ontmoeting.

De volgende dag gaan we met zijn 3-en op pad in Noel zijn Lada voor een tocht van 2 dagen. Aanvankelijk was het plan om een auto te huren, maar dat is hier vrij kostbaar. Bovendien zijn de wegen niet al te best en slecht bewegwijzerd. Nu verdient Noel wat aan ons en hebben we nog een gids ook! Maar zijn auto is wel een rammelbak. Het is een wonder dat de Cubanen dit allemaal in beweging houden. In de bodemplaat zit een scheur van zo’n 10 cm. Ik zie de straat onder ons voorbij schieten. Bij elke stop wisselen we van plaats. De achterbank is doorgezakt dus je zit wat scheef. Noel wijst ons op de vele omgewaaide bomen. Een gevolg van orkaan Sandy die eerst over Jamaica trok en vervolgens het oosten van Cuba aandeed. Via Bayamo, de stad waar de Padre di Patria van Cuba woonde, Manuel Cespedes, rijden we naar het westen. Boven de weg hangt smog van de vele vrachtwagens. De brandstof hier is ook niet zo schoon. Paard en wagen is hier een veel gebruikt vervoermiddel. Onderweg veel velden met suikerriet en fabrieken om dit te verwerken. Suiker is na rum (wat weer van suikerriet wordt gemaakt) een product wat in overvloed wordt geproduceerd. Naast het toerisme het enige exportproduct. We overnachten in een klein hotelletje in Niquero. Hier is Fidel Castro met onder andere Che Chevarra met het schip de Granma aan land gekomen voor de coup die uiteindelijk wel zou lukken. In ’59 was de revolutie een feit. ’s Avonds eten we in een eenvoudig eethuisje. Het enige wat er op de kaart staat is een broodje hamburger met een glas citroenlimonade. Dat voor 3 per persoon! Het smaakt lekker! Ja, het is een vreemd land. Als je als Cubaan niet in contact komt met buitenlandse bezoekers, valt het niet mee iets te verdienen. Wat opvalt is dat veel Cubanen goede, vaak moderne kleding dragen. Noel vertelt dat veel Cubanen familie in het buitenland hebben. Ruim 2 miljoen Cubanen zijn in de afgelopen jaren gevlucht. Vooral naar de VS. Zij sturen geld en kleding op. Op de weg terug zijn we ergens langs de weg een stoel staan met tomaten en bananen erop. Iedereen probeert wat te verkopen. Noel wil ook wat meenemen en wij ook. We kopen de hele voorraad op. Het kost niet veel dus ronden we flink naar boven af. Vanavond eten we verse tomatensoep met ui en knoflook!