imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Stir It Up

Aruba - Jamaica,

Maandag 31 december 2012, Paul en Monique halen de laatste boodschappen, Lars Frode, Hilde en ik zwemmen nog 1 maal rond de boot. Om 12.00 uur halen we het anker op en mét champagne en oliebollen verlaten we de baai van Aruba. Bellend met Gaston laten we Aruba achter ons en kiezen het ruime sop. Op naar Jamaica, 500 zeemijlen voor ons, we zijn er klaar voor en kijken er naar uit. Na een uurtje zeilen realiseren we ons dat dit een heftig tochtje gaat worden. Paul merkt op dat we die beloofde 2,5 meter golven hebben gekregen. De wind neemt toe naar 30 knopen, de golven worden hoger en hoger en komen van alle kanten.

En op het moment dat in Nederland de champagne kurken knallen, het vuurwerk de lucht in gaat en 2013 is begonnen draaien wij in shifts van 4 uren en trotseren golven die intussen een hoogte van 4,5 meter hebben bereikt. 24.00 uur Aruba time tellen we af van 10 naar 0, wensen elkaar vluchtig een gelukkig Nieuwjaar, heffen ons flesje water, nemen nog een biscuitje en wisselen van shift. Onder een adembenemende sterrenhemel zeilen wij het nieuwe jaar in. Dinsdagochtend 1 januari 2013, Monique maakt dapper een ontbijt voor ons, terwijl de wind is toegenomen naar 40 knopen. De rest van de dag leven we op biscuitjes, Morokko thee en water en genieten van een diner van cup a soup. Woensdagochtend als de zon weer opkomt zien we de enorme golven naast de boot, een muur van water. Net als de ochtend ervoor besef ik dat het maar goed is dat we in de nacht niet gezien hebben hoe wild de zee is. Maar geen enkel moment voelde het onveilig op deze geweldige boot. Een beter schip dan een Hallberg Rassy 49 kun je je voor zo’n trip niet wensen. Intussen zijn we gewend aan dit ritme en woensdagavond zeilen we over een´ kabbelende´ zee met golven van slechts 2,5 meter hoogte. Met de muziek van Bob Marley op de achtergrond varen we donderdagmiddag 13.45 uur Aruba time de prachtige haven van San Antonio Jamaica binnen. We krijgen een warm welkom op de steiger met Jamaica rum en plaatselijke hapjes. Tezamen met onze nieuwe buren proosten we op het nieuwe jaar en onze aankomst.

En de oliebollen? Die aten we donderdagochtend als ontbijt, vóór de gebakken eieren met spek en de champagne hebben ná ons warme welkom op Jamaica open getrokken.

74 uur op zee, we did it!!!

Groet Petra

1072 Hits

Uit de lucht... maar met beide benen op Aruba

Aruba,Lieve trouwe lezers van de blogs van de Full Circle. Wij willen jullie hele fijne kerstdagen wensen en een twinkelend 2013! Wij vieren kerst met onze grote vriend Gaston! Lekker relaxt kokkerellen in zijn sfeervolle hotelletje in Oranjestad.Onze laatste week op Aruba is trouwens in gegaan. Waarschijnlijk zitten we met oud&nieuw midden op ...
1160 Hits

Uit de lucht... maar met beide benen op Aruba

Aruba,

Onze laatste week op Aruba is trouwens in gegaan. Waarschijnlijk zitten we met oud&nieuw midden op zee richting Jamaica met 3 gasten aan boord!

Tot nu toe hebben we genoten van het eiland. Gaston heeft ons naar de leukste plekjes gebracht en ons ‘gechauffeurd’ als we de (koel)kasten weer bij moesten vullen. Regelmatig even binnenwippen in Wonders om een waszak af te geven of even de krant te downloaden op de I-pad of de mail binnen te halen.

Wat de laatste dagen niet echt nodig was, want onze website is even uit de lucht geweest.

De oorzaak is nog niet achterhaald. Voor onze geweldige webmaster was het ook een groot raadsel. Maar gelukkig zijn we weer ‘in de lucht’. Wat voel je je onthand……. Bedankt voor alle waarschuwingen en opmerkingen!!

We hebben wel een ‘gat’ van 3 dagen in onze mail (vrij-zat-zon) dus mocht je een berichtje hebben gestuurd in deze periode…. Dan is ie hoogstwaarschijnlijk niet bij ons aangekomen.

We varen momenteel met 1 gast(e) op de Full Circle. Paul & ik zijn goed onderhanden genomen door haar….. Ze is namelijk kapster en heeft ons een mooie kerstcoup aangemeten!

Kunnen we weer even vooruit. Als dank hebben wij een school dolfijnen voor haar besteld en heeft Paul een enorme Barracuda gevangen. Waar we gister al heerlijk van hebben gesmikkeld en vanavond eten we de curry variant ……..

Kortom, na alle berichten over het weer in Nederland is het toch wel heel goed toeven hier. Ondanks dat hier ook meer bewolkt en buiig is dan normaal in deze tijd van het jaar.

Maar wij kunnen wel de korte broek aan houden. In het nieuwe jaar worden de blogs vervolgd vanaf Jamaica, Cuba, Turk & Caicos eilanden en verder……..

Liefs en heel veel groeten van Paul & Monique

1213 Hits
0 reacties

We zijn er 1½ jaar en 2 dagen en ruim 10.000 zeemijlen voor onderweg geweest...

Aruba,

We zijn er!! ARUBA!!Voor het eerst sinds lange tijd moeten we weer eens een nachtje doorvaren. Aruba ligt net op een afstand die je net (niet) haalt overdag! Donderdag rond een uur of 4 uit het Spaanse water bij Curaçao vetrokken. Natuurlijk checken we grondig de weerkaartjes voordat we aan een oversteek(je) beginnen. Een van de sites die we regelmatig raadplegen is www.windguru.cz daar staat van alles op windsterkte, windrichting, golfhoogte, golfrichting, temperatuur, wolkbedekking. We zagen een periode van heel weinig wind de komende week en als er iets niet leuk is, is het hele eind motoren of maar een beetje liggen dobberen met klapperende zeilen…

Voor donderdagnacht zag het er nog enigszins ok uit wat de wind betreft. We hebben ons geen seconde verveelt vannacht. Een paar buien met veel wind over ons heen gehad, dus een paar keer moeten reven. Hadden we al een hele tijd niet gedaan. Dus was wel weer eens goed. Ook nog een periode van maar rond de 5 knopen wind gehad. Dus toch nog het ‘onderwaterzeil ‘(=motor) aangehad. Ach ook wel eens lekker voor de accu’s moet je maar denken.

ARUBA is zeer speciaal voor ons, niet een zozeer voor het eiland maar omdat onze grote vriend Gaston hier woont en een werkelijk schitterend leuk, kleinschalig hotelletje ‘Wonders’ heeft www.wonders.aw. Dus of Aruba op onze planning stond was nicht im frage!! Kunnen we eindelijk ons huwelijkscadeautje van Gaston hijsen, de Arubaanse gastenvlag!

En ondertussen zijn we hier alweer een paar dagen. We liggen in een ‘rustige’ baai vlakbij Reina Beatrix het vliegveld van Aruba. Dus af en toe heb ik ‘Kwakelflashbacks’ doordat er een vliegtuig de landing inzet!

Gaston stond al te zwaaien op het strand en we zijn bij hem in de pick up geklommen om zijn wonder – Wonders te bewonderen. Wat een sfeervol prachtig hotelletje is dit. Bij het binnenlopen voel en zie je het al. Hier zit passie in! Gaston heeft eindelijk zijn grote droom verwezenlijkt! Nou hij kan er echt trots op zijn! Binnenkort komt er een klein filmpje op zijn website, gemaakt door professionals die in zijn hotel logeerden! En Paul en ik mochten gisteren figureren voor het filmpje! Wij zijn reuze benieuwd hoe het is geworden! Heleen, een goede vriendin van Gaston, was ook een van de figuranten. Van haar mogen we voor een paar dagen een auto lenen. Wat een supervriendelijk aanbod en wat een heerlijk relaxt eiland hier! Vandaag plannen we maar een leesdagje in. We hebben van Gaston een ‘pile of books’ geleend die we voor ons vertrek weer terug willen geven…..

1132 Hits
0 reacties

Een naaimachine naait en een nietmachine niet...

Bonaire,

Een blogje van huishoudelijke aard! We liggen nog steeds op Bonaire. De laatste weken zijn ingegaan. Volgende week hebben we weer 2 oergezellige gasten aan boord van de Full Circle waarmee we naar Curaçao gaan varen. Eigenlijk weer het begin van een nieuw vaarseizoen.

Zoals sommige mensen op Facebook al hebben gelezen zijn we sinds kort in het bezit van een echte Singer naaimachine!

Van onze zeilvrienden van de IImpuls (Tom & Marieke) hebben we dit apparaat, wat naar ik vernam eigenlijk niet op een zeilboot mag ontbreken, gekregen!

Maar wat doe je als je nooit hebt geleerd zo’n apparaat te bedienen??

Dan vraag je er gelijk een cursus bij!! Marieke was daar direct voor in.

Zo gezegd zo gedaan….. Om in het traditionele rollenpatroon te blijven hebben we de mannen eropuit gestuurd om te vissen. Gewapend met hengels en vislijnen en een goed humeur stapten Paul en Tom in de bijboot om ons avondmaaltje bij elkaar te scharrelen……

Nou heeft Marieke een prachtige box met allemaal handige items die je met de een of andere naaiklus wel eens nodig zou kunnen hebben. Op de Full Circle komen we niet verder dan een naaidoosje met wat klosjes garen, een speldenkussentje en een doosje met naalden. Dus de bovengenoemde gasten hebben we gevraagd op de plaatselijke markt een mooie Full Circle Wat zou ik allemaal kunnen gebruiken Doos samen te stellen. Gelukkig is de opdracht volgens mij bij een hele ervaren naaister terecht gekomen die haar taak heel serieus neemt. Ik kijk nu al uit naar de DOOS!

Na een korte maar zeer heldere uitleg hoe de machine werkt schoof ik erachter en stortte me op een aantal eenvoudige doch nuttige experimentjes. Onze Hollandse 3-kleur is weer van een nieuwe zoom voorzien. Die wappert alweer vrolijk (zonder rafels) in de bezaanmast!

De temperaturen zijn hier (natuurlijk) tropisch, dat geldt ook voor de nacht. Dus is het het lekkerst om alleen onder een lakentje te kruipen. Aangezien wij alleen maar dekbedovertrekken aan boord hebben is het handig om van 1, 2 te maken! Dus ik heb al aardig wat metertjes in de rondte kunnen naaien om te oefenen en Marieke was best trots op haar pupil!

Het grappige is dat ik er nog ontzettende lol in heb ook en waarschijnlijk een nieuwe hobby heb ontdekt!! O, ja rest mij nog te vertellen dat er geen Vis op het menu stond! Ach het is geen wereldblog maar we zijn wel weer klaar om een mooie etappe te zeilen!