imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

HSS Discovery aan de ketting op Curacao

Curaçao,

Op weg naar Curaçao check ik de boten in de buurt op de AIS (Automatic Identification System). Een hele lijst schepen maar één springt eruit. De HSS Discovery ligt vlakbij het Spaanse Water in de Caracasbaai. Ooit het paradepaardje van de Stena Line voer de Discovery tussen Hoek van Holland en Harwich. In slechts drie uur en 40 minuten voer je naar de overkant met een snelheid van 75 kilometer per uur ofwel 40 knopen. In het begin waren er zelfs klachten dat de hekgolf van de boot de mensen van het strand spoelde. De Zeezeilers van Marken gebruikte vanwege deze snelle verbinding de Engelse havenplaats Harwich als wisselplaats voor cursussen. Super makkelijk. Met de trein naar Hoek van Holland en je was direct in het terminalgebouw van de veerboot. Je ontmoette je cursisten op de boot, maakte kennis, besprek het programma en maakte een boodschappenlijst. En ondertussen raasde je over de Noordzee. In Harwich lag dan de Jan van Gent of de Zeezeiler op je te wachten.

Maar de Discovery werd uit de vaart genomen. Nee niet vanwege weggespoelde strandwandelaars maar vanwege de stijgende brandstofprijzen. Hard varen brengt een hoog verbruik van dieselolie met zich mee. De snelle veerdienst werd onrendabel en werd begin 2007 uit de vaart genomen.

In 2009 verkocht Stena de Discovery aan het Venezolaanse bedrijf Albomar / Ferrymar. De bedoeling is dat het schip een veerdienst gaat onderhouden langs de kust van Venezuela en Isla Margarita. Maar op weg naar de nieuwe eigenaar werd Curaçao aangelopen. Hier in de Caracasbaai is het schip aan de ketting gelegd. De reden hiervoor is dat er geknoeid is met de verzegeling van dieseltanks die door de douane was bevestigd. Ook is er diesel uit het schip ontvreemd. Een Curaçaoënaar is hiervoor gearresteerd. Wat er met schip gaat gebeuren is nog niet bekend, er worden werkzaamheden verricht maar er liggen ook meerdere beslagen op het schip dus voorlopig gaat het nergens heen. De vraag is ook of met de huidige olieprijzen het schip wel rendabel zou zijn. Maar ja, in Venezuela is de brandstof natuurlijk wel een stuk goedkoper.

1582 Hits

Los Roques

Bonaire - Los Roques - Aves - Bonaire,

Op zaterdag ben ik aangekomen op Bonaire en gelijk kennis gemaakt met de andere 2 reisgenoten Margriet en Marinus (arts die hier op het eiland woont). Het plan is om naar Los Roques te varen. Maar de wind is erg hard dus we doen wat mooie zeiltochtjes om wat in te slingeren. Dat is maar goed ook want tegen de wind in met hoge golven valt het erg tegen en ben ik ook een beetje misselijk. Maar gelukkig gaat het goed. Hierdoor hebben we de kans ‘s middags wat van het eiland te zien. Marinus is een leuke gids en laat ons vele mooie plekjes zien.

Donderdag is de wind gunstig en vertrekken we om 12.00 uur richting Los Roques. Na een bizarre tocht van 28 uur zeilen tegen de wind in (wat een belevenis!!!) komen we ’s middags aan op ons eerste plekje Caya de Aqua. Wat een prachtige plek is dit. De zee heeft wel 5 kleuren blauw. Als we de volgende morgen het eiland verkennen, ontdekken we wat een schitterend eiland het is. Het is helemaal af als ik de volgende ochtend om 7.00 uur ongeveer 15 dolfijnen rond de boot zie zwemmen en iedereen wakker schreeuw : “Dolfijnen, dolfijnen.” Als ik dan later samen met Monique met snorkelen ook nog een rog zie, kan mijn dag helemaal niet meer stuk! En dan hebben we nog niet eens ontbeten. De rest van de eilandjes zijn ook prachtig.

Vooral ook super lekker gegeten. Marinus, geweldig dat je zo’n mooie vis had geregeld, de wahoo was heerlijk. De tonijn die je hebt gevangen, waar Monique dezelfde middag nog heerlijke sashimi van heeft gemaakt was een genot!

Paul is echt een super schipper en Monique wat heb ik weer heerlijk gegeten. Beiden bedankt voor deze mooie belevenis.

Stacha

1087 Hits

Zeilen rond Bonaire

Bonaire,

We kwamen aan op de Full Circle en kregen een hartelijke ontvangst. We gingen gelijk zwemmen en zagen de mooiste, heel bijzondere vissen. We zwommen elke dag! En ontdekten een koraalrif, daar was uiteraard veel koraal en vis! We zagen zelfs een murene aal. Dat is een gemene vis.

Zeilen, dat werd natuurlijk met veel plezier gedaan. We hebben 3 keer gezeild. We zeilden helemaal tot aan de slavenhuisjes. De huisjes lagen redelijk ver van Kralendijk af. Ook zijn we een keer naar Klein Bonaire gevaren op de motor. Daar maakten we de Full Circle vast aan een boei. Enkele van ons gingen snorkelen. Het rif was daar nóg mooier dan bij het rif daarvoor. Er zwommen daar mooie vissen en ongelofelijk mooi koraal.

Toen we weer terug kwamen van het zeilen, zagen we de H.M.S. Tromp liggen. Dat is een heel groot marineschip. Op donderdag van 14.00 t/m 17.00 uur kon je in het schip. Alleen moest je wel 45 minuten wachten. Het was echt gigantisch groot. En er waren raketten en er was een helikopter. Maar het mooiste zagen we toen we over de reling keken, een zeeschildpad! Zelfs Paul en Monique hadden de hele reis nog niet zo goed een schildpad gezien.

We hebben ook gekayakt in het mangrovebos. Daar kregen we een rondleiding en hebben veel gezien. Er was ook zeegras, de gids zei dat daar veel schildpadden waren. Maar we hebben er daar geen een gezien. We zijn nog gaan zwemmen bij Sorobon. Daar kon je heel ver het water in lopen. Jasper is daar in een zee-egel gestapt. Papa heeft met een lichtje op zijn hoofd geprobeerd de stekels uit Jasper’s voet te halen.

Kortom: we hebben een prachtige vakantie gehad op de Full Circle.

De groeten uit Koraaldijk van Ronald, Mirande, Jasper & Maryse

P.S. De naam Kralendijk komt van Koraaldijk. Dat is omdat Bonaire omringt is door koraal. Vandaar de naam Kralendijk of terwijl Koraaldijk

3244 Hits

Japie en Keesie op avontuur op Bonaire

Bonaire,

Hoi ik ben Keesie en ik ben het nieuwe Vriendje van Japie. Ik ben met Marnix en Floris meegekomen uit Nederland. Het is wel een beetje wennen hoor, want het is best warm hier….pfffffttt. Gelukkig maak ik wel veel lol met Japie. We liggen bijna de hele dag in de hangmat, naast de bananen, terwijl de rest aan het snorkelen is of zo.

We hebben ook al best veel gezeild. En we hebben allemaal witte bergen gezien. Volgens Marnix en Floris is het zout, maar wij vinden het maar raar die witte bergen.

Vandaag hebben we gelukkig ook nog gewone bergen gezien. We zijn namelijk langs een natuurpark gevaren. Paul en Monique zeggen dat er veel ezeltjes en vogels wonen en veel cactussen groeien. Maar wij blijven veel liever gewoon op de boot hoor. Die prikstruiken vinden we maar niks en bovendien hebben ze daar niet eens bananen!

Onderwater zijn er heel veel visjes te zien en is er ook veel koraal. We hadden zelfs allebei een eigen snorkelset gekregen. Maar de visjes schrokken zich het Apezuur en zwommen snel weg voor ons. Morgen gaan we proberen om een vis te vangen. Daar gaat Monique dan misschien wel sushi van maken. Jammmmie!!!

Nou, tot de volgende keer.

Groetjes van Japie en Keesie

1072 Hits

Dol fijne Eilandjes

Grenada - Blanquilla - Los Roques,

Vele zeilers blijven vaak maanden op Grenada. Na ons relaxte verblijf van bijna 3 weken op dit Spicy Island begrijpen we meteen waarom. De bevolking is trots op hun eiland en willen dat jij je er ook thuis voelt. Het is er mooi, relaxt, met geweldige ankerplekken en leuke plekjes en geweldig ‘openbaar vervoer’! Met een dubbel gevoel zijn we anker op gegaan, Wetende dat we hier volgend jaar nog een keertje komen voor we de Pacific in gaan, maakte het afscheid ‘draaglijk’.

Met een super leuk vooruitzicht, wat een beetje overschaduwd werd door alle verhalen. Ons originele plan was om via Los Testigos, (een eiland waar we 4 jaar geleden tijdens onze reis met Rik, een leatherbackschildpad eieren hadden zien leggen), Blanquilla en Los Roques naar Bonaire te varen.

Maar er doen onder de zeilers verhalen de ronde dat het niet veilig zou zijn. Op Los Testigos schijnt een incident te zijn geweest met ‘Banditos’ die een zeiler hebben overvallen. Dus deze eilanden laten we letterlijk links liggen! Nog niet zo lang geleden is er een stel zeilers overvallen op de Orinoko Rivier, maar dat is op het vaste land.

Om de ellende niet op te zoeken besloten wij samen op te varen met Tom & Marieke van de IImpuls, waar we sowieso vaker mee optrekken! Mocht er iets aan de hand zijn kun je elkaar te hulp schieten………

De eerste 170 mijl naar Blanquila was prima, met op het laatste stuk een beetje te weinig wind waardoor we een tijdje de motor aan moesten doen. Maar dat werd helemaal goed gemaakt…… Tom & Marieke voeren een mijl voor ons uit vlak bij de Hermanos, een paar ieniemienie eilandjes vlak voor Blanquilla. Over de marifoon riep Tom; “Paul & Monique zet effe het gas erop, wij varen hier tussen een waanzinnige groep dolfijnen die door het dolle heen zijn!! Ze springen rond de boot, echt fantastisch!!” Dus huppa…… hopende nog op tijd te zijn…Gasssss!! Jaaaaaa, hoor, ……. Ik weet niet wat het is maar ik word altijd zo blij als ik die beesten zie! We hebben uitgebreid foto’s en filmpjes kunnen maken en kunnen genieten!

Een uurtje later aan de westkant van Blanquilla dropten we het anker voor een hagelwit strand met 2 palmbomen! Het eiland is onbewoond, er liggen alleen een paar vissersboten. Argwanend als we zijn bekijken we de vissers met een alerte blik. Ze vragen ons of we sigaretten hebben, batterijen of wat verf. In ruil voor een tonijn! Wij bieden ze wat biertjes aan waar ze ook blij mee zijn. Later komt er nog een ander bootje langs met kreeft en red snapper. Ik ben net met 5 kilo mango’s in de weer om daar Jam & Chutney van te maken. Mangojam ruilen tegen die de Kreeft & Vis. Goeie deal toch?

Waar kun je deze heerlijkheden nu beter nuttigen dan op het hagelwitte strand onder die 2 palmbomen? COBB-BBQ mee in de dinghy. Kreeft nog even koken………

Wauw….. dit is toch geweldig?

’s Avonds spelen we nog een potje domino met Tom en Marieke.

Nog een nachtje zeilen voor de boeg. Maar wel met volle maan! Je kan zoveel zien met deze ‘schemerlamp’ in de nacht! Normaal zit je in een donker gat te turen. Maar nu kun je van alles onderscheiden. Alleen de sterren zie je niet zo goed………

In de hele vroege ochtend tijdens mijn wacht zie ik schaduwen langs de boot…. Jaaa, hoor…. Weer dolfijnen!! Ik roep Paul, nog een keer, geen sjoege ….. Na een kwartier komt hij met een slaperig hoofd tevoorschijn kan nog zeker een half uur genieten! Er zijn vervelendere manieren om wakker te worden!

Ondertussen zijn we op Los Roques, omgeven door een heel groot rif , blauwer dan blauw water, veel vogels en vissen, sponsen en koraal! Het hoofdeiland bestaat alleen uit zandwegen en er zijn talrijke bijzondere, smaakvolle kleine leuke hotelletjes die stuk voor stuk zo in de Elle, VT-Wonen, Living kunnen staan!! 4 jaar geleden aten we hier bij een restaurantje op het strand overheerlijke sushi! Het restaurantje is er nog en serveert nog steeds de Japanse lekkernijen! Gelukkig zijn Tom en Marieke daar ook niet vies van! Deze uitspraak hebben we eerder gehoord……..”Een mens heeft maar weinig nodig om gelukkig te zijn!!”