imageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Dat andere bootje....

IMG 2672Het is vandaag alweer 5 jaar geleden dat we in dat andere bootje stapten!

Ons huwelijksbootje! Het is clichee maar de tijd vliegt om. Bij aankomst in Nieuw Zeeland hebben we onze laatste heimweebrief geopend. Dus we hebben 4½ jaar met ons kado gedaan! Ondanks dat we 24/7 om het maar oneerbiedig te zeggen op elkaar lip zitten zijn we elkaar nog lang niet zat. Op naar de volgende 5 jaar! Terwijl ik dit schrijf zitten we midden op zee, waait het hard en regent het. Was dat 5 jaar geleden ook niet zo...?

940 Hits
0 reacties

Port Vila, Emae en Epi (English text below)

Na Erromango varen we naar Port Vila. De hoofdstad van Vanuatu. Het contrast is wel Weer wat spullen ingekocht voor Vanuatuheel erg groot. In Port Vila rijden veel auto's en busje (op de andere eilanden zijn er niet eens wegen). Er zijn veel winkels en supermarkten, veel restaurants. We hebben voor het eerst sinds vertrek uit Nieuw Zeeland weer even (slecht) internet. Gauw 'even' de foto's bij de blogs plaatsen en wat mapjes op de website zetten. Dat vergt wel veel geduld. Van het budget wat we nog hadden van de donaties kopen we weer gereedschap, 40 bussen melkpoeder, 30 kg rijst en bloem.

Jacht Joep van de NieuwenhuizenWe liggen in een soort lagune aan een mooring. Rondom de lagune liggen veel boten half op de wal. Heel veel boten hebben schade opgelopen door Pam. We relaxen nog een beetje in Havana Bay iets ten noorden van Port Vila. Daar ontmoeten we Ben en Astrid (Nederlanders)van sy Gaia. Ben is zullen we maar zeggen een ouwe rot in het vak. Zeilt al 11 jaar rond en heeft echt overal verstand van en is heeeel handig. Samen met Paul doet hij diverse klusjes en geeft heel veel tips! We maken samen een uitstapje naar een enorm superjacht wat letterlijk op de klippen is gelopen door de cycloon. Het schip ligt onder een enorme helling. We mogen aan boord en proberen ons te verplaatsen. Het schijnt het schip van Joep van de Nieuwenhuis te zijn. Er gaan geruchten dat Maxima en Willem hun huwelijksreis hier hebben doorgebracht...

Emae is het volgende eiland en ligt slechts 60 km bij Port Vila vandaan, maar Nóg een keer naar de wal met spullenregelmatige hulp is er niet. Samen met Neville & Glennys van de Alba lopen we een flink eind naar het dorp met gevulde rugzakken. We worden vriendelijk ontvangen door de Chief. We legen alvast onze rugzakken en spreken af dat we rond een uur of 1 weer met een dinghy vol naar de wal zullen varen. Zij regelen dat er genoeg mensen zullen staan om de spullen naar het dorpje te sjouwen. We lopen met de 'hulp' Chief naar de tuinen van de mensen. Deze liggen ver buiten het dorp zodat hun 'huisdieren' de oogst niet opeten. Er begint net weer iets te groeien. Overal liggen omgewaaide bomen. Hij laat ons ook zien in welke (stenen) huizen de mensen hebben geschuild tijdens de cycloon.

Epi wordt goed bevoorraad. Er is daar een primary school en een high school. Op de Moeder en zoonhigh school zitten wel 250 kinderen. Veel kinderen van omringende eilanden omdat daar geen high school is. Er komt hier 2 x per week een bevoorradingsschip. "Waarom hier wel en op andere eilanden niet?" vragen wij ons af. Hier en daar geven we wat spulletjes weg. Maar de mensen hebben hier in ieder geval genoeg te eten. We vinden hier de meest geweldige bakker van de hele Pacific! Die zo'n 100 broden per dag bakt (Waarvan de helft voor de high school). Alles met de hand er komt geen machine aan te pas! Zo bijzonder. En het smaakt verrukkelijk!

Port Vila, Emae and Epi

After our visit to Erromango we sail to Port Vila, the capital of Vanuatu. The difference is big! There are a lot of cars and vans (on the other islands they even do not have good Joseph en zijn Familieroads). There are a lot of shops and supermarkets, a lot of restaurants. For the first time since we left New Zealand we have internet. Time to add photo's to the blogs and some extra pictures. It needs a lot of patience because the internet is very slow. We have still an amount left of the donations. We buy tools and food again. 40 kg of rice and flower.

The boat is in a kind of lagoon on the mooring. Around the lagoon are a lot of ships half ashore. A lot of ships are damaged because of Pam. We relax a little in Havana Bay Jachten op de wal gegooid door Pamnorth of Port Vila. There we meet Ben and Astrid (from Holland) of sailing yacht Gaia. Ben is sailing around the world for 11 years and knows a lot about everything. He gives us a lot of tips and helps Paul with some jobs. We go in the dinghy and sail to a super yacht which is on the reef because of Pam. We are allowed to go on board but that is quit hard because it is healing over a lot. They say it is the ship of Joep van de Nieuwenhuizen and there is a story that Maxima and Willem spend their honeymoon on this boat......

Foto van NevilleEmae is the next stop. Just a 60 km from Port Vila. But there is no regular help. Together with Neville and Glennys of sy Alba we walk to the village with backpacks full of stuff. We are welcomed by the Chief. We leave the contents of the backpacks behind and walk with the deputy Chief the the gardens of the people. They are quite a walk out of the village. Otherwise the animals are eating the crop. He shows us where the people found shelter for the cyclone (in a few stone houses). Everywhere are fallen trees. Around 1 o'clock we go with a dinghy full of stuff to the shore again. A lot of people are waiting for us already to take everything to the village.

The provisioning on Epi is good. Twice a week there is a ship coming. Why here and not on all the islands? There is a primary school and a high school on this island. The high school has 250 students. Also from the surrounding islands, where are no high schools. Walking through the villages we give some things to people. We De bakker voor zijn ovencan see that the people have 'enough' food. We find the most wonderful baker of the whole Pacific here. He bakes about a 100 loaves of bread every day (half of it for the students). He is doing everything by hand! No machine is involved! Very special! And the bread is great!

2421 Hits
0 reacties

Hulpkonvooi in zwaar weer!

Vrijdag 1 mei zijn we dan eindelijk vertrokken, net na een passerend front. De wind viel dan ook al snel weg en we hebben een uur of 12 gemotord. Herinneringen aan eind oktober vorig jaar, met Hans en Corrie op weg naar NZ, deden het ergste vrezen. Hat zal toch niet? Toen geen wind en wel 400 liter diesel verstookt. Maar de voorspellingen waren nu anders. Er zou steeds een knoop of 15 a 20 uit het oosten waaien.

Zo ziet je vlag er na zwaar weer uitJa, voorspellingen! Dagenlang kijk je naar de websites van diverse weerstations om een zo goed mogelijk 'weather window' te vinden. Inmiddels zitten we al ruim vijf dagen op zee met 25-30 knopen wind, uitschieters naar 35. De zee is flink opgebouwd, ik schat golven van 4-5 meter. Niet erg comfortabel. Maar we houden de moed er in, het wordt geleidelijk al warmer. Ongeveer 100 mijl achter ons ploetert de Alba van Glennys en Neville. Dat is ook een Hallberg, een 42er, en ook afgeladen met spullen voor Vanuatu. Maar het Hallberg konvooi zit dus in redelijk zwaar weer. Vanuit het Zuid Franse Labrot houden Marieke en Tom ons op de hoogte van de meest recente weersvoorspellingen (internet). Dat is een mooie aanvulling op onze gribfiles die we moeizaam via de sailmail binnenhalen.

Nog ruim driehonderd mijl te gaan. Maar de boot lig als een dijk in het water met al die pakken melkpoeder, zagen, hamers, 25 zakken kleding, emmers,spijkers, waspoeder, rijst etc. We dromen inmiddels van lekker warm water en het ontzouten van lijf en boot. Nee dan was de heenweg naar NZ toch comfortabeler. Lekker een Fiji biertje drinken om 5 uur.. staan nu al 5 dagen droog. Wat dan weer wel mooi is is dat we beide geen last van zeeziekte hebben. Zelfs niet na pakweg een half jaar aan de wal leven en het heftige weer nu. Misschien zijn we voor ons leven ingeslingerd.

835 Hits
0 reacties

............ en er is een tijd van gaan!

De laatste dag in Nieuw Zeeland is aangebroken. Morgen vertrekt de Full Circle afgeladen met spullen voor Vanuatu vanuit Opua-the Bay of Islands. Alle hutten vol metEr kan nog meer bij spullen, touwwerk en watercontainers in de railing. Het is een raar gevoel.... Vertrekken uit een land waar we met heel veel plezier een half jaar hebben doorgebracht! Het wachten is op een goed ‘weather window’ om weer richting de tropen te varen.

Het vertrek was eerder gepland maar je schaaft het iedere keer weer een beetje bij, want je wil met goede wind varen en soms gaat een hoog- of laag drukgebied net iets langzamer voorbij dan je zou willen.

Maar dan heb je iets meer tijd om toch nog wat dingen te regelen voor Vanuatu en zo.... of uitgebreider afscheid te nemen van de geweldige mensen die we hier hebben ontmoet. Zelfs gisteren hadden we nog een bijzondere ontmoeting met Betty, een vroedvrouw uit Kerikeri die via via op ons spoor was gekomen en veel spullen heeft ingezameld voor Vanuatu. Ooit is zij uit Nederland vertrokken en geemigreerd naar Crew van de SirenaNieuw Zeeland. Ze heeft er geen dag spijt van gehad.

Ook nog maar even langs bij ‘de Sirena’ een Nederlands jacht dat net iets later dan wij door de Pacific is gevaren en die we dus pas hier hebben leren kennen. Hayo, Jeanette en hun 3-jarig dochterje Vera. Zij zijn hier nog op de kant voor de laatste klussen voordat ook zij weer te water gaan. Gastvrij als ze zijn werden we gelijk voor het eten uitgenodigd. Reuze gezellig, laten we hopen dat we ze ergens in Azie weer eens gaan zien!

FerrymanOmdat het hier herfst is en er dus aanzienlijk minder toeristen zijn worden de schema’s van de Fullers boten waar Berend voor werkt aangepast. Ze varen minder vaak uit. Om toch aan zijn uren te komen vaart Berend tijdens herfst/winter óók op de Car Ferry tussen Opua en Russel. We hebben letterlijk een afscheidstour met hem gedaan, naar Russel en terug! En ook hier mocht Paul even sturen en ervaren hoe het voelt om ‘ferryman’ te zijn! In het donker, dus een extra moeilijkheidsgraad! We bleven afscheid van Berend nemen. Van het weekend een pannenkoekenparty gehad Aotearoamet zijn dochtertjes Tess & Ollie en eer-gisteravond heeft ie nog een hapje meegegeten op de Full Circle.

Maar nu is het dan echt zover.... we gaan! Met pijn in ons hart maar met mooie vooruitzichten. Op naar Vanuatu.....

AOTEAROA-land of the long white cloud we zullen je missen met je prachtige natuur en je vriendelijke bevolking! We willen je zeker nog eens zien!

848 Hits

Weer naar school..........

Weer naar school......

Op schoolNog een weekje dan zit onze tijd in Nieuw Zeeland erop! De Full Circle drijft weer in de Bay of Islands na onderhoud op de werf in Whangarei. Deze laatste dagen zijn we heel erg druk. Met het uitgeven van alle donaties die we hebben gekregen voor Vanuatu. Het is wel een vermelding waard: We hebben meer dan 4.000 euro opgehaald met onze actie! Echt geweldig! Dank jullie wel!

Hier in Opua hebben we in verschillende winkels een donatie box gezet en ook daar Manager Berend van New Worldhebben vele mensen hun kleine geld in geworpen ook hier hebben we zo’n 300 NZD opgehaald. Dank aan Opua Marina, Cater Marine, Burnsco, Marina Cafe, The Marine shop and Marine Electrics.

Gisteren hebben we de Full Circle bevoorraad voor onze reis naar Indonesie (wij moeten ook eten onderweg) en ook veel inkopen gedaan voor Vanuatu. Tussendoor ook de haren weer in model laten knippen. In KeriKeri, op ruim een half uur rijden van Opua is een filiaal van New World, een van de grotere supermarkt ketens in Nieuw Zeeland. Daar troffen we een Nederlandse Manager, Berend van der Geest. Omdat we heel gauw vertrekken hoefden we over de gekochte artikelen geen GST (BTW) te betalen wat hier 15% scheelt. Ook hier hebben groot ingeslagen voor Vanuatu. New World gaf ons nog 100 NZD extra te besteden. Ook weer een mooi gebaar! Dank!

Voor de kinderen van VanuatuEn zo begint de Full Circle al aardig op een vrachtboot te lijken! Vanmorgen rond de klok van 10 kwam Berend (die kapitein van de Fullers Boten) ons ophalen om naar school te gaan! Zijn oudste dochter Tess zit op school in Pahia. Juf Michelle Williams gebruikt onze actie in haar lessen. Samen met de ouders hebben de kinderen thuis spullen verzameld voor Vanuatu, die wij daar gaan brengen samen met de mooie tekeningen die ze hebben gemaakt. Ook nu gingen we weer met een bijboot vol met knuffels, kleding, schoenen, schoolboeken en speelgoed terug naar de Full Circle. Dank jullie wel kinderen. We zullen foto’s en verhalen naar jullie sturen waar we jullie spullen en tekeningen laten.

Back to school ......

Watching a videoIn about a week we will leave New Zealand after almost 6 months! The Full Circle is floating in the Bay of Islands again after some maintenance at the shipyard in Whangarei. These last few days we have been very busy. With spending all donations we received for Vanuatu. It is worth mentioning: We have collected more than 4,000 euros with our action! Really amazing! Thank you!

Here in Opua we put donation boxes in different stores and a lot of people have been Pahia Schoolputting some small change in these boxes. We collected some 300 NZD. Thanks to Opua Marina, Cater Marine Burnsco, Marina Cafe, The Marine shop and Marine Electrics shop.

Yesterday we supplied the Full Circle for our trip to Indonesia (we also need to eat our way) and we did also shopping for Vanuatu. In KeriKeri, about a half hour drive from Opua is a shop of New World, one of the biggest supermarket chains in New Zealand. There we met a Dutch manager, Berend van der Geest. Because we leave very soon we didn’t had to pay GST on items we purchased! We bought also a lot of items for Vanuatu here. New World gave us 100 NZD to spend extra. Again a nice gesture! Thanks!

A lot of toysThe Full Circle is beginning to look like a cargo boat! Around 10 o’clock this morning Berend (the captain of the Fullers Boats) picked us up to pick to go school! His eldest daughter Tess goes to school in Pahia. Miss Michelle Williams uses our program in her lessons! Together with the parents the children have collected all kinds of items for Vanuatu, we will bring them to Vanuatu together withBerends daughter Tess the beautiful drawings they have made. Again we went with a dinghy full of stuffed animals, clothes, shoes, schoolbooks and toys back to the Full Circle. Thank you children. We will send photos and stories to keep you updated about our trip!